Kommunikation är A och O för att en arbetsplats ska fungera. Här är fraserna som får dig att uppfattas som arrogant och okänslig bland kollegorna.
Sju "otrevliga" fraserna som du bör undvika
Mest läst i kategorin
Det är alltid bra att ha koll på vilka fraser eller attityder som riskerar att dra ner stämningen på arbetsplatsen. Därför listar CNBC sju “otrevliga” fraser som du bör undvika – och vilka du kan ersätta dem med.
“Kan du tänka dig att…?”
Den här frasen fungerar bra om du vill ge någon ett val, som till exempel “kan du tänka dig att äta lunch med mig?”
Undvik om det rör sig om en uppmaning: “Kan du tänka dig att slänga soporna?” Sådant kan tolkas som falsk artighet.
Var i stället rak och tydlig med det du vill – men glöm inte att du kommer långt med lite hövlighet på arbetsplatsen: “Orkar du göra mig en tjänst?”.
Senaste nytt
“Nu är det så här att…”
Detta kan tolkas som att det som följer är slutgiltigt – samt låta en aning överlägset.
Om du vill förmedla en åsikt kan du istället inleda med “jag tror…”, två ord som signalerar att det inte rör sig om ett drygt deklarerande över något bestämt.
“Eller hur?” eller “Visst?”
Uttryck som “visst har vi aldrig varit med om något liknande?” eller “det här är säsongens viktigaste period, eller hur?” kan uppfattas som manipulativt.
Det kan också tolkas som att alla på arbetsplatsen förväntas vara överens om det du säger.
Vill du ha någons åsikt så ställ en mer neutralt laddad fråga i stil med: “Jag kan inte komma på en mer kritisk situation för vårt team. Kan du det?”
Läs mer: Schwarzenegger: Viktigaste egenskapen för framgång
“Lös det bara”
Den här frasen är en riktig konversationsdödare – och kan upplevas som direkt förolämpande.
Visst är det viktigt att kunna delegera, men ledarskap kräver också att du ställer upp för de medarbetare som behöver hjälp i arbetet.
Med ett mjukare språk och en öppnare inställning kommer du alltid längre med teamets problemlösningar. Förslag: “Låt oss brainstorma tänkbara lösningar.”
“Så är det”
Frasen kan tolkas som ett förtäckt “sluta klaga”. Du kanske inte alltid har tid eller lust att hjälpa kollegor behöver stöd, men glöm inte att vara vänlig när du vill avsluta ett samtal.
Försök istället att visa nyfikenhet och medkänsla på arbetsplatsen, utan att låta falsk eller överdriven. Det räcker med något så enkelt som “det låter tufft, jag beklagar att du går igenom det här” för att din motpart ska känna sig lyssnad på.
“Uppenbarligen”
Ordet signalerar att den som inte håller med talaren har fel – och kan omedvetet få dig att låta arrogant. Skippa det helt och säg inget om du inte kan komma med något konstruktivt.
“Ärligt talat?”
Först och främst – har någon faktiskt bett om din åsikt?
I så fall är nog det sista de väntar sig ett otrevligt svar, hur ärligt det än må vara.
I stället för att erbjuda någon din “ärliga åsikt” kan du pröva att säga “kanske”.
Läs mer: Så vet du att någon ljuger – fyra dolda tecken
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.