Använder du fel ord på din arbetsplats får du alla att vända sig från dig, kanske till och med hata att jobba med dig.
Sex ord som får alla att hata dig – på jobbet
Mest läst i kategorin
Det är Judith Humphrey som står för analysen. Hon är grundare av Humphrey Group som sysslar med ledarskap och kommunikation och har gett ut fyra böcker på området.
Nu har hon skrivit en essä hos Fast Company om orden och fraserna du ska undvika, för att inte vända folk emot dig och för att åtminstone inte låta som en vandrande Instagram-kommentar.
MISSA INTE: Svenska storbanken om ekonomin: Tre alternativa vägar – alla ruskiga
1. “Inga problem”
Låter oskyldigt men fel använd kan frasen ge intryck av att man negligerar andra människors uppgifter, genom att säga ”inga problem” när man själv får frågan om att lösa det.
Alternativet är att du ger intryck av att det aktuella problemet borde folk ha kunnat lösa själva utan att besvära dig – eller att du tycker att uppgiften ifråga är tråkig och egentligen under din nivå, menar Judith Humphrey.
2. ”Whatever”
”Whatever” eller ”sak samma”, ”hur som helst” används ofta för att avfärda en annan persons idé, eller för att signalera att det egentligen inte spelar någon roll för dig hur man gör, och därmed signalerar en nonchalans.
“Whatever betecknar förbittrad resignation, även om det inte låter så i dina egna öron. Ungefär samma sak gäller för andra ljumna formuleringar om samtycke, som “ja”, “japp”, “visst” och “bra”, säger Humphrey.
3. “Det är vad det är”
”Sådana klichéer får dig att låta som en lat tänkare”, menar Judith Humphrey.
”Business is business, ”det är vad det är” och fraser som dessa är inte bara meningslösa och repetitiva – de låter som att du inte bryr dig eller att din hjärna helt enkelt inte är i växel”.
Ingen blir befordrad på jobbet genom att säga att ”Det är vad det är…”
4. “Förbannad”
Det här uttrycket hörs på kontoret oftare än du kanske tror och säger du, till exempel, om din chef att ”hon var riktigt förbannad efter det mötet”, uttrycker du subtilt en kritik av henne (även om du tycker att hon hade all rätt att vara rasande!).
På samma sätt, om du säger “Jag tror att jag gjorde Doug förbannad igår”, erkänner du i princip att du inte kan komma överens med andra, menar Humphrey.
”Vad det än gäller så fungerar inte det här uttrycket till din fördel”, sammanfattar hon.
5. “Kan inte”
För att vara rättvis kan du inte komma undan att säga ”kan inte”, det är en för vanlig och användbar formulering, menar även ledarskapskonsulten Humphrey.
”Men det är smart att vara på din vakt för de sammanhang där du använder den”, råder hon.
Ibland är det helt enkelt en fråga om formuleringar. Det är dumt att säga ”Jag kan inte få den rapporten åt dig klar förrän nästa måndag”.
Det är bättre att vända på det och säga vad du kan göra: ”Jag kommer ha den här rapporten klar åt dig nästa måndag”.
Då blir du någon som levererar istället för någon som kommer med ursäkter.
6. “Hopp”
Här är ett annat helt ofarligt ord som kan låta passivt och uppgivet om du inte ser upp, menar Humphrey.
Om du säger “jag hoppas att vi kommer att nå vårt försäljningsmål”, så planterar du verkligen den motsatta idén – möjligheten att ni – och du – kanske inte gör det.
”På samma sätt låter “jag hoppas att vårt team kan komma överens om en plan” som att du inte riktigt ser hur det ska lyckas.
Säg istället bara “vi förväntar oss att lägga fram en plan” eller “vi är fast beslutna att komma på något som alla är överens om.”
Även om du kanske inte är säker på att det kommer att hända, bör du förmodligen avstå från att visa det, råder Judith Humphrey.
Läs mer om arbetslivet:
Finansexperterna vill inte jobba på kontor – de vill jobba hemifrån
Babblarnas tecknare är utblottad, skild och sjukskriven
4 av 5 byter jobb om de får chansen till bättre villkor
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.