Alla är inte lika. Inte i mailboxen heller. Nu hävdar experterna att det out of office-svar du lämnar säger en del om vem du är.
Så visar ditt out of office-svar vem du är
Mest läst i kategorin
Enligt en rapport från Infojobs svarar 62 procent av alla yrkesverksamma på samtal, meddelanden eller e-post även under sina lediga dagar.
“Profilen för den som stänger av minst är en man, mellan 45 och 65 år, med ansvarstagande och mer än fem år i företaget”, står det i rapporten.
MISSA INTE: Ukrainsk officer ryter ifrån: “Tror du det här är Harry Potter?” – Dagens PS
Alltid tillgängliga
I andra änden av skalan, det vill säga de som alltid är tillgängliga, återfinns profilen “för den professionella som mest lyckas koppla bort den för en ung kvinna, från 25 till 34 år, som har mindre än ett års tjänstgöringstid, har en tjänst som anställd eller specialist och är närvarande på arbetsplatsen”, enligt rapporten.
Dock är det hur vi svarar, när vi inte svarar, som verkligen definierar oss, skriver El País.
Vårt out of the office-svar i mailboxen säger nämligen en del om oss. Kanske till och med en hel del.
Ett exempel på hur det kan se ut lyder som följer.
Senaste nytt
Sista innan semestern
“Kontakta mig inte medan jag är ledig, då rapporterar jag dig till HR”
“På semester. I hopp om att vinna på lotteriet och aldrig återvända”
“Fel 404: arbetare hittades inte.”
Det är några av de mest uppfinningsrika automatiska meddelandena som en kvinna lade upp på Tiktok. Källan? Hennes kollegor som gått på semester.
”Om vi zoomar ut är det tydligt att vi har kommit långt vad gäller flexibilitet på arbetsplatsen i positiv bemärkelse. Men vi måste tänka på de skyldigheter som följer med rättigheterna”, säger Augustín Peralt, expert på arbetsledning och produktivitet.
”Jag har rätt att stanna hemma om jag behöver det, men på samma sätt en skyldighet att avbryta min vila för ett extraordinärt problem som kräver mitt deltagande”, sammanfattar Peralt.
”Okej att skämta”
Men ska man då inte kunna skämta lite i mailboxen?
Jodå, menar Fernando Calvo hos konsultföretaget Hays, som tycker att meddelanden med ironi och humor förmedlar en god bild över en person.
“Vi känner alla empati och ler när vi läser ett roligt meddelande från någon som har åkt på semester. Dessutom kan en rolig text öka mottagarens uppmärksamhet och på något sätt bryta läsarens rutin. Det ökar empatin mellan kollegor och är till och med något anekdotiskt som även efter ett tag är värt att komma ihåg”, säger Calvo.
Kort och enkelt
Nå, åter till out of office-meddelandet.
Blanca Sierra, talangförvärvspartner till The Adecco Group, menar att det bästa meddelandet är ett som kommunicerar att personen är borta under en viss period, utan att förklara orsaken.
“Det är viktigt att lämna en kontakt för eventuella nödsituationer, och om inte, kommentera att när du kommer tillbaka kommer problemet att åtgärdas så snart som möjligt”, säger hon.
El País sammanfattning?
”Det perfekta frånvaromeddelandet kanske inte existerar, men det viktiga är att helgdagarna gör det.”
Relaterade artiklar:
Två enkla steg: Så blir du av med mejl-ångesten
Jobbångest? Så överlever du efter semestern
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.