Du hittar hen på varje kontor. Den högljudde och skrävlande kollegan. Här läser du vad som kännetecknar högljudda medarbetare och hur du hanterar fenomenet.
Så hanterar du högljudda medarbetare
Mest läst i kategorin
De kanske inte får så fruktansvärt mycket gjort, men desto mer sagt.
Vi talar förstås om den eller de personer på din arbetsplats som sätter en ära i att höras och kommit att benämnas som “loud laborers”, eller högljudda medarbetare.
Ett epitet som kännetecknas av en persons förmåga att framhäva sitt arbete, snarare än att faktiskt utföra det, skriver CNBC.
Socialt kompetenta
Som tillägg till det är högljudda medarbetare mycket socialt kompetenta och trivs på sociala nätverk, där de gärna berättar om sina bedrifter.
En egenskap som dock inte ska förknippas med självsäkerhet, eftersom ett högljutt beteende snarare rör sig om motsatsen.
Men varför?
“Tro det eller ej, vissa människor pratar för mycket om sina prestationer – eller brist på sådana – för att de saknar självkänsla eller är osäkra, därför överkompenserar de”, säger Nicole Price, ledarskapscoach och arbetsplatsexpert till CNBC.
Senaste nytt
Bottnar i bekräftelsebehov
Hon förklarar att delar av beteendet även bottnar i ett slags bekräftelsebehov, vilket kan bli än mer påtagligt om den anställde i fråga inte får det erkännande hen anser sig förtjäna.
Något som över tid kan påverka resten av ett arbetslag negativt.
Av det skälet är det viktigt med gränsdragning på arbetsplatsen, så att alla medarbetare kommer till tals på lika villkor.
“En ledare kan se till att alla teammedlemmar utvärderas på deras faktiska prestation och inte bara deras förmåga att marknadsföra sig själva”, säger Nicole Price.
Här är ytterligare tre tips på hur du hanterar högljudda medarbetare.
- Premiera hårt arbete
Det som sker i det tysta kan många gånger vara vad som håller en verksamhet flytande. För dig som ledare är det därför viktigt att bygga en arbetskultur där produktivitet värderas före synlighet. - Uppmuntra mångfald
Alla är olika. Vissa personer är helt enkelt mer högljudda i sina prestationer, medan andra föredrar att fokusera på uppgiften. En dynamik som under din ledning kan bygga en mångsidigt och starkt team. - Våga ge feedback
Om du har en anställd som återkommande inte levererar resultat och stjäl syre från övriga medarbetare är det något du som ledare behöver kommunicera på ett konstruktivt sätt. Ge feedback och hitta en balans som passar just ditt arbetslag.
Läs även:
Senaste arbetstrenden: ”Quiet Quitting”
Karriärcoachen: Så fungerar rage applying
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.