Färre män tar examen, fler står utanför arbetsmarknaden – och framtidens jobb går männen förbi.
Män halkar efter – från förskolan till arbetslivet


Mest läst i kategorin
Pojkar börjar skolan med ett glapp, något som följer med dem hela vägen upp i vuxenlivet.
Det visar ny data från bland annat Brookings Institution och American Institute for Boys and Men (AIBM), som sammanställts i en rapport av Bloomberg.
Startar på minus
Enligt Brookings är en genomsnittlig femårig pojke i USA 16 procentenheter mindre skolmogen än en flicka i samma ålder. Skillnaden kopplas till att pojkars hjärnor utvecklas långsammare, särskilt under tonåren, enligt forskaren Richard Reeves.
Han föreslår att en möjlig lösning är att låta pojkar börja skolan ett år senare – så kallad ”redshirting”.
Läs även: Rapport: Män fick 26 miljarder mer i krisstöd. Dagens PS
Senaste nytt
Flickor tar examen oftare
Skillnaden blir ännu tydligare längre upp i utbildningssystemet. Flickor tar studenten i högre grad än pojkar i alla amerikanska delstater utom Vermont. Det gäller över hela linjen – oavsett etnisk bakgrund.
Därtill är kvinnor nu i majoritet eller nära jämställda med män inom flera högre utbildningar som tidigare varit mansdominerade.
Samma trend syns i Sverige. Enligt UKÄ:s statistikdatabas utgjorde kvinnor 61 procent av de registrerade studenterna under höstterminen 2023, medan män stod för 39 procent. Skillnaden mellan könen har ökat från drygt 4 procentenheter år 1977 till cirka 23 procentenheter år 2023.
Framtidens jobb går männen förbi
På arbetsmarknaden märks också en tydlig förskjutning. De jobb som tidigare sysselsatte många män har blivit färre, samtidigt som män inte söker sig till de branscher som växer mest. Det handlar om så kallade HEAL-jobb: vård, utbildning, administration och läs- och skrivkunnighet (Health, Education, Administration, Literacy).
Kvinnor har gått in i mansdominerade STEM-jobb (teknik och naturvetenskap), men män har alltså inte rört sig åt andra hållet. Tvärtom har andelen män inom HEAL sjunkit från 31 till 22 procent sedan 1970. Samtidigt har kvinnors andel i STEM ökat från 9 till 24 procent.
Brist på manlig representation
Enligt AIBM innebär ovanstående statistik förlorade jobbmöjligheter för män, men också en brist på manlig representation i viktiga samhällsroller.
En annan konsekvens är att pojkar har allt färre manliga lärare – särskilt i de tidiga skolåren, men även i ämnen på högstadiet och gymnasiet.
HEAL växer snabbare än allt annat
Enligt AIBM:s analys av amerikansk arbetsmarknadsstatistik kommer 1,6 miljoner HEAL-jobb att skapas mellan 2023 och 2033.
Det är en halv miljon fler än inom STEM-sektorn.
Läs också: Därför klagar kvinnor och män på helt olika saker. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.