Om chefer ska lyckas locka tillbaka medarbetare till kontoret måste de börja erbjuda vissa förmåner, visar en ny rapport.
Här är förmånerna som lockar flest tillbaka till kontoret
Mest läst i kategorin
Flexjobbare kan tänka sig att åka in oftare till kontoret – om arbetsgivaren står för pendlingskostnaderna, enligt en ny rapport som CNBC skriver om. Detta toppar listan på förmånerna som kan locka fler till att jobba på plats framför hemifrån.
Ökad avskildhet på kontoret kommer på andraplats, en tydlig känga mot öppna kontorslandskap.
Klädkod på jobbet ett stort minus
Var fjärde person av de 2 000 som har tillfrågats uppger att klädkoder hämmar lusten att åka in till kontoret. En mer tillåtande attityd skulle alltså få fler att jobba på plats.
Med stigande inflation är det inte bara kostnaderna för bensin, parkering och kollektivtrafik som svider i plånboken. Enligt rapporten spenderar man i snitt 51 dollar, drygt en 500-lapp, om dagen för att jobba på plats, vilket även går till lunch, frukost och fika.
Senaste nytt
“Enormt dyrare att jobba på plats”
De som jobbar heltid på plats spenderar alltså runt 1 200 dollar i månaden, medan flexjobbare bara behöver punga ut med 408 dollar i månaden.
Med andra ord är det “enormt dyrare” att jobba från kontoret än före pandemin, slår rapporten fast.
Trots kostnaderna finns det fortfarande stora fördelar med en gemensam arbetsplats. Flexjobbare vill exempelvis gärna kunna träffa kollegorna.
Läs mer: Så påverkas din hjärna av digitala möten
Hemarbete tros bli ett minne blott
“Om man nu vill locka tillbaka sina medarbetare till kontoret måste man fråga sig hur pass villig man är att minimera vissa av kostnaderna”, säger Frank Weischaupt, vd för Owl Labs som ligger bakom rapporten.
Trots arbetarnas önskemål tror ändå hälften av de tillfrågade att arbetsgivarna kommer att ändra i sina policys för hemarbete det kommande året.
Många väntar sig en återgång till arbete på plats fem dagar i veckan.
Läs mer: Sju “otrevliga” fraserna som du bör undvika på kontoret
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.