När pandemin drog fram över världen förändrades kontorsarbetet i grunden. Fyra år senare har arbete på distans blivit en naturlig av arbetslivet, men hur säkerställer du som arbetsgivare att dina medarbetare mår bra om ni inte längre ses fysiskt?
Fem enkla tips som ökar trivseln på distans
Mest läst i kategorin
Att inte längre möta sina kollegor och medarbetare på daglig basis är en omställning, som ställer krav på samtliga inblandade.
Här delar Elaine Breske Hirscher, expert inom projektledning, ledarskap och arbetsmiljö, fem tips som främjar arbetsmiljön även på distans.
1. Öka tilliten
Den som trivs på sitt jobb och känner sig värdefull i ett team presterar bra även när chefen inte hänger över axeln.
Tänk på att fånga upp de som har svårt att hänga med, inte håller deadlines eller verkar befinna sig i en svacka.
2. Förstärk det som fungerar
Att utgå från positiv förstärkning är mycket mer inspirerande än motsatsen.
Var därför noga med att berömma det som fungerar, hellre än att fokusera på det som går snett.
3. Upprätta en tipslåda
I en arbetsmiljö där alla inte längre ses fysiskt varje dag, kan en tipslåda vara ett bra sätt att samla förslag eller önskemål om förbättringar på arbetsplatsen.
En bra idé är att upprätta både en fysisk och digital tipslåda, som sedan löpande kan utgöra diskussionsunderlag på era vecko- eller månadsmöten och förbättra er arbetsmiljö.
Tips ! Kom ihåg att policys som rör arbetsmiljö inte är en skrivbordsprodukt, utan ett levande dokument som efterlevs i praktiken.
4. Fråga hur alla mår
Gör en skillnad mellan frågan ”hur mår du” och ”hur går det” och öva dig på att lyssna in svaret. Erbjud samtidigt ditt stöd till de medarbetare i ditt team som känner sig lite under isen eller tillfälligt tappat fart.
Det för dig närmare dina medarbetare, vilket långsiktigt gynnar både arbetsglädje och effektivitet.
5. Pausa på distans
Ett stort mervärde med att arbeta på distans är att det ger dig en möjlighet att jobba ostört. Det kan innebära att du får mer gjort, vilket förstås är väldigt bra. Samtidigt är det inte rimligt att arbeta non-stop, eller vara uppkopplad dygnet runt.
Var därför noga med att ta pauser, gå ifrån och vila, när du arbetar hemifrån och uppmuntra din personal att göra detsamma.
Vill du läsa mer om jobb på distans, karriär och personlig utveckling? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterade artiklar:
Här är bolagen som de anställda aldrig lämnar
Därför tycker vi att ledarrollen är läskig
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.