Många skulle säkert hålla med om att drömmarnas arbetsmiljö är positiv, snäll och trevlig. Men så enkelt är det tyvärr inte.
En för positiv arbetsmiljö kan vara skadlig
Mest läst i kategorin
Under 2022 förlorade 50,5 miljoner människor sina jobb vilket var mer än någonsin tidigare, rapporterade CNBC i början av året.
Förutom ekonomiska anledningar var en det även ohälsosamma arbetsmiljöer som låg bakom trenden.
Rekordmånga bytte jobb och karriär efter pandemin med målet att må bättre på jobbet.
Sedan dess har många arbetsplatser gått i motsatt riktning i ett försök att skapa en positiv arbetsmiljö.
Måste finnas en balans
Många skulle säkert hålla med om att en ohälsosam arbetsmiljö präglas av en attityd som är respektlös, oetisk och kränkande.
Men enligt psykologen och professorn Tessa West är motsatsen, det vill säga en arbetsplats som är för positiv, inte heller bra.
Hon menar att det måste finnas en balans. En hälsosam arbetsplats ska ge rum för behövlig och hälsosam kritik och konstruktiva konversationer.
Feedback nödvändigt
“På senaste tiden har det legat ett stort fokus på välmående och artighet på arbetsplatser, att vara snäll, empatisk och omtänksam, vilket uppenbarligen är bra saker”, säger West.
“Men det som händer då är att snällhet ställs mot tydlig kommunikation och konfrontation, även när det verkligen behövs”, fortsätter hon.
Att veta hur man ger feedback och tar emot feedback är nödvändigt, säger hon, och att vara kritisk innebär inte nödvändigtvis att vara elak.
Risk för medelmåttighet
West menar att den största röda flaggan på en arbetsplats som är för positiv är att anställda inte känner att de kan prata om befintliga problem.
Vet man inte vad någon verkligen tycker och känner finns det ingen plats för utveckling, vilket enligt psykologen och författaren Adam Grant leder till medelmåttighet. En medelmåttig arbetsplats präglas också av att anställda prioriterar relationer framför resultat.
“På en medelmåttig arbetsplats kan man göra ett förfärligt jobb men ändå få stanna kvar så länge man är omtyckt”, säger han.
Neutralitet bäst
Idén om en helt och hållet positiv arbetsplats är dessutom falsk, menar West, eftersom ingen arbetsplats egentligen är så härlig som den kan verka.
Därför är det viktigt att vara öppen för ärlig och konstruktiv feedback. Man kan också satsa på “neutrala” konversationer, som varken är för negativa eller för positiva. Då når man balansen som West rekommenderar.
Läs hela artikeln på CNBC.
Läs mer: Så bemästrar du jobbintervjun