Dagens PS

Dyrt göra skolan till marknad

skolan
IES i Solna. Nu konstaterar forskare att det blev dyrt och tog tid att göra gymnasieskolan till en marknadsplats. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 feb. 2024Publicerad: 20 feb. 2024

Det tog tid, blev dyrt och gav marginella resultat. Det handlar om privatiseringen av den svenska gymnasieskolan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I kölvattnet efter Roger Akelius icke-affär med privata skolkoncernen Academedia kommer nu nytt bränsle till debatten om att privatisera den svenska skolan.

Forskare i företagsekonomi vid Uppsala universitet har studerat privatiseringen av den svenska gymnasieskolan.

Skolvalsreformen 1992, för 32 år sedan, innebar att gymnasieskolan skulle bli en marknad där elever valde skola och skolorna konkurrerade med varandra om elever, precis som vilken handelsplats som helst.

Studerat reformen

I den nya studien har forskarna studerat hur denna konkurrensutsättning gick till och utspelade sig.

Under arbetet har forskarna studerat arkiv samt intervjuat nuvarande och tidigare rektorer och andra ansvariga i en mellansvensk kommun.

Det fanns en tro att reformen, med sina intentioner, skulle ta max två år att genomföra. Det visade sig ta tio.

Att konkurrensutsätta gymnasieskolorna blev både överraskande långdraget och dyrt.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Tog nästan tio år

ANNONS

Enligt forskarstudien tog det nästan tio år efter reformen innan rektorer upplevde sig som konkurrenter till varandra.

Att göra en marknad av skolan krävde många år av omfattande omorganisation, utbildning av lärare och rektorer och förändrade regler för elevantagning, skriver forskarna.

”Mycket större störning”

”Studien visar att konkurrensutsättning innebär en mycket större störning av pågående verksamhet än man tidigare trott”, säger Stefan Arora-Jonsson, professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet.

”Vanligtvis tänker man på de ändringar som sker efter att konkurrens väl är på plats, men vi visar att det måste till stora förändringar för att konkurrens ens ska komma på plats”.

Mest överraskande var ändå att det tog så lång tid som tio år för konkurrensreformen att slå igenom, säger Arora-Jonsson.

”Vi hade väntat oss att det skulle vara en fråga om max ett par år”.

Ingen bättre utbildning

Till sist, det som visserligen var en marginell del i sammanhanget men ändå kan intressera – betydde reformen något för eleverna och utbildningen?

ANNONS

Nope.

”Kostnaderna vad gäller skolvalsreformen, menar forskarna vidare, ska sättas i ljuset av ett stort antal internationella och svenska studier som visar att konkurrensutsättning av skolor innebär marginella förändringar i elevers möjligheter till lärande”, konstaterar forskarna.

Akelius snuvad på Academedia-köpet: “Härligt” – Dagens PS

Skolministern sänker skolpengen till friskolor – Dagens PS

Friskolor i skandalläcka – bolagets hemliga dokument – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Försäkra din inkomst upp till 150.000 kr/mån

Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!

Läs mer här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]