En ny rapport visar att många anställda kämpar med dåligt mående, och även mår sämre än tidigare. Deras chefer är tvärtom övertygade om att deras anställda mår bättre.
De anställda mår sämre – det förstår inte cheferna
Mest läst i kategorin
Deloitte och Workplace Intelligence har gjort en undersökning av 3 150 personer kring hälsa och välbefinnande. Den visar att de flesta menar att deras hälsa är sämre eller densamma nu, jämfört med ett år sedan.
Samtidigt tror tre av fyra chefer att deras medarbetare mår bättre i dag.
”Det här visar att visar hur isolerade chefer är från medarbetarnas verklighet”, säger Dan Schawbel hos Workplace Intelligence till CNBC.
Helt olika intryck
Hela 77 procent av cheferna tror att deras anställda mentala välbefinnande förbättrats. Något som bara 33 procent av medarbetarna anser.
Medarbetarna är däremot starkt inriktade på att förbättra sin situation. 84 procent säger att deras mentala, fysiska och ekonomiska hälsa är ”högprioritet” i år. 74 procent menar att välbefinnandet är viktigare än att avancera karriärmässigt.
Stress ett hinder
Så vilka är hindren?
Hög arbetsbelastning, långa arbetsdagar och stress toppar listan. 52 procent säger att de ofta eller alltid känner sig utmattade, 49 procent att de lika frekvent känner sig stressade.
“År efter år är arbetet den främsta orsaken till utbrändhet. Anställda är överarbetade, och det senaste halvårets uppsägningar har lett till att det blivit än mer arbete för ännu färre människor”, säger Dan Schawbel.
Deloittes och Workplace Intelligences rapport menar att det dåliga välbefinnandet borde oroa företagsledarna.
Inte minst eftersom det skett en ”anmärkningsvärd ökning” i den andel som säger att de överväger att lämna sitt jobb för ett annat som får dem att må bättre.
Måste bli bättre
Rapporten betonar även att det dåliga tillståndet för anställdas psykiska och fysiska välbefinnande borde vara särskilt oroande för ledare. Av det skälet
behöver chefer bli bättre på att bygga ”mänsklig hållbarhet”.
“Organisationer som tar till sig detta koncept hjälper sina anställda att bli friskare, skickligare och ger dem mer mening och samhörighet i jobbet”, förklarar rapporten.
Och alternativet?
”De företag som inte förbättrar sina medarbetares välbefinnande och främjar mänsklig hållbarhet kommer att få allt svårare att konkurrera om talangerna”, spår Dan Schawbel.
Vill du läsa mer om jobb och karriär? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterade artiklar:
Värdefulla tips för att undvika konflikter – öka kreativiteten
Smartare än chefen? Så här gör du
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.