Dagens PS

Begåvade idioter - tillgång eller problem?

Företag
"Medelmåttighet är det största problemet i många företag, och är som kolmonoxid, något som tyst förgiftar en organisation", skriver skriver The Economist. På bilden gänget bakom succéserien "The Office. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 24 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

”Den begåvade idioten”, även känd som den ”giftiga rockstjärnan” eller den ”destruktiva hjälten” på jobbet är en stapelvara inom management, och så vanliga att många företag faktiskt valt att upprätta en nolltolerans.

ANNONS

Mest läst i kategorin

”En personlighetstyp upptar mer uppmärksamhet på arbetsplatsen än någon annan”, skriver The Economist i sin kolumn Bartleby.

Det handlar om den “begåvade idioten”, vars alter egon inkluderar älskvärda karaktärer som den “giftiga rockstjärnan” och den “destruktiva hjälten”. Båda  stapelvaror inom managementkulturen och ett självklart inslag på de flesta företag.

”Det här är människorna som krossar både mål- och teamsammanhållning, som får saker gjorda och kommer undan med att bete sig illa”, sammanfattar Bartleby.

Företag som vill stoppa dem

Det är samtidigt beteenden som är så vanliga att många företag vill stoppa dem redan i dörren.

Hit hör Carfax, som tillhandahåller data om fordonshistorik, och förklarar att den här typen av medabetare inte är ”tillåtna”.

Detsamma gäller för Netflix, som menar attderas drömlag inte har plats för ”briljanta jerks”. Baird, ett företag för finansiella tjänster, säger mer explicit att man har en policy för ”inga rövhål”.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Fara inom företagskultur

Det sänder ett tydligt budskap till såväl potentiella som befintliga anställda, och återspeglar en verklig fara inom företagskulturer.
Dessutom, påpekar The Economist, existerar sällan den extrema versionen av managementdilemmat, där du som arbetsgivare missar den där oerhört begåvade medarbetaren genom att stoppa den ”begåvade idioten”.

ANNONS

Liten risk att missa nästa Steve Jobs

”Risken att du kanske blir av med nästa Steve Jobs är oändlig liten. Tänk bara på alla töntar du jobbar med.

Om du verkligen tror att de kommer att revolutionera konsumentteknologin, skapa världens mest värdefulla företag, eller låta allmänheten tända ljus för dem när de dör, bör du nog bara gå vidare och göra dem till vd”, skriver The Economist.

Samtidigt finns det skäl att vara orolig över ambitionen att förbjuda dessa så kallade ”jerks”.

Det första är att urvalet blir väldigt subjektivt, det andra att idioter existerar på olika nivåer och grader, och den tredje handlar om konsekvens.

Medelmåttor problemet på de flesta företag

Konsekvensen handlar främst om de andra problemtyper som trängs på de flesta företag.

”Framför allt, vad sägs om poolen av trevliga underpresterande som puttrar älskvärt och ofarligt? Medelmåttighet är det största problemet i många företag, och är som kolmonoxid, något som tyst förgiftar en organisation”, skriver skriver The Economist.

Vill du läsa mer om jobb, karriär och företag ?Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

ANNONS

Relaterade artiklar: 

Därför tycker vi att ledarrollen är läskig

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]