För första gången någonsin faller konsumtionen av Fairtrade-märkta varor, som bananer och kaffe i livsmedelsbutikerna. “Det riskerar att påverka mänskliga rättigheter negativt”, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.
Inflationen slår hårt mot Fairtrade – faller för första gången
Mest läst i kategorin
Försäljningen av ekologiskt och etiskt märkta varor minskar i butikerna, enligt siffror för 2022.
Förlorarna är dels miljön, men också de bönder och producenter i länder med utbredd fattigdom, menar Fairtrade Sverige.
MISSA INTE: Billigt kaffe blir dyrare
Mänskliga rättigheter
“Det är ett trendbrott som riskerar att påverka både mänskliga rättigheter och miljö negativt, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige till Dagens PS.
Fairtrade jobbar med det man kallar för riskråvaror – där miljö och människor riskerar att ta stryk. Då vill man vara en motvikt som erbjuder certifierade råvaror, där man kan vara säker på att det inte är någon som råkar illa ut.
Senaste nytt
Kakao, bananer och kaffe
“De råvaror vi arbetar med innefattar kakao, bananer, kaffe som annars är kopplade till allvarliga människorättsproblem som exempelvis barnarbete, kränkningar av mänskliga rättigheter och att man inte får en lön att leva på”, säger Cecilia Ceder.
När försäljningen av fairtradevaror minskar, minskar också producenternas möjlighet att få en rimlig betalning för sina produkter, menar man.
“Problematiken riskerar att bli större nu.”
Certifiering
Fairtrade är ett internationellt samarbete för råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Varorna får en certifiering om man lever upp till vissa krav som exempelvis en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Men för konsumenterna i buktiken så kopplar man också ihop Fairtrade-loggan med ett högre pris.
Inflationen boven i dramat
Det kan mycket väl vara inflationen, lågkonjunkturen och de höga räntorna som slagit hårt mot hushållen, som är boven i dramat.
Många svenska familjer vänder nu på slantarna för att få dem att räcka till.
Då rationaliserar man bort varor som är lite dyrare, som exempelvis ekologiskt kaffe och fairtrade-bananer.
Coronakrisen
Även under corona påverkades konsumtionen negativt.
Inom fairtrade innebar det att ökningen avstannade.
Men 2022 är det första året som Fairtrademärkta varor faktiskt minskar i försäljning, med tre procent till 4,8 miljarder kronor.
Innan coronapandemin var en banan av sex som såldes i butikerna en fairtrademärkt banan.
I fjol hade det nästan halverats, till en av tio.
“En orsak är att flera livsmedelsbutiker plockat bort ekologiska Fairtrade-bananer ur sitt sortiment, för att i stället erbjuda bananer som bara är ekologiska”, säger Cecilia Ceder.
“Oroväckande”
Även kaffekonsumtionen har fallit, berättar Fairtrade-vd:n:
“Det är ett oroväckande försäljningstapp. Dagens kaffeodlare brottas med både klimatförändringar och ökade omkostnader. En hållbar konsumtion är central för att de ska kunna fortsätta med sitt jordbruk”, säger Cecilia Ceder.
Förra året såldes cirka två tredjedelar av allt kaffe i dagligvaruhandeln till extrapris på kampanj, vilket sällan inkluderar etiskt producerat kaffe.
“Människor har mindre pengar i plånboken. Man behöver aktivt välja lågpris och butikerna vill svara upp. Men det är sällan man sätter Fairtrade-kaffe till kampanjpris exempelvis. När annat kaffe säljs för “3 för 99″ så upplevs etiskt kaffe som ännu dyrare. Här kan butikerna ta ett större ansvar och även sälja Fairtradekaffe på kampanj”, tycker Cecilia Ceder.
Ljusglimt
Men en ljusglimt är att det exempelvis försäljningen av certifierade chokladkakor under 2022 – som ökade med 30 procent jämfört med året innan.
Läs mer om Fairtrade:
Kaffet riskerar att bli superdyrt, menar Fairtrade
Spara pengar och miljön med dessa livsmedel
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.