Dagens PS

Hyresgäst i limbo: Var instängd i fyra månader 

Hyresgäster hyresvärd
Mörka moln hänger över hyresgäster när otydliga ansvarsfrågor lämnar dem i limbo (Foto: Hasse Holmberg/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 26 aug. 2024Publicerad: 26 aug. 2024

Vem bär egentligen ansvaret när något går fel i en hyresrätt? Otydligheter och motsättningar kring ansvarsfördelningen lämnar många hyresgäster i limbo, där de tvingas navigera genom ett minst sagt inkonsekvent system.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En trasig hiss som aldrig lagas, stopp i toaletten som faller på hyresgästen och över 20 års rökning där hyresgästen istället får rätt. Alla exempel på det oförutsägbara hyressystemet.

Allt fler hyresgäster söker sig till juridisk rådgivning kring sitt boende, rapporterar Hyresrättsföreningen

Konflikten kring ansvarsfördelning mellan hyresgäster och hyresvärd kan leda till stora problem. Och vems ansvaret är? Ja, den som lever, får se.

Instängd i fyra månader 

Den oklara ansvarsfördelningen leder i många fall till en hyresgäst i underläge. 

Kurt Webing, 83 år, har varit instängd i sin lägenhet i Helsingborg i nästan fyra månader, rapporterar Hem & Hyra

Den trapphiss han är beroende av för att ta sig ut gick sönder i maj, och trots att Kurt snabbt felanmälde problemet, har hyresvärden inte beställt en ny hiss förrän nu, flera månader senare.

“Det är patetiskt. Att de utsätter människor för sånt här”, säger Kurts fru Christina, som sett sin mans hälsa försämras drastiskt under tiden.

Hyresvärden har hävdat att ansvaret för hissens underhåll inte var klart och att de behövde utreda frågan innan de kunde beställa en ny hiss. Först nu, efter fyra månader, har en ny hiss beställts. Men för Kurt och Christina känns det som ett otillräckligt och försenat beslut.

ANNONS

Enligt Jens Stålhandske, som haft ärendet hos fastighetsägaren, finns det fortfarande inga tydliga besked om vem som faktiskt bär ansvar. 

“Vi får ta den diskussionen nu i efterhand”, säger han.

ANNONS

Senaste nytt

Stopp i toaletten 

Ett annat exempel hittar vi I Värmland. Där har en hyresgäst hamnat i konflikt med sin hyresvärd på grund av ett återkommande stopp i toaletten, vilket Hem & Hyra rapporterar om. 

Hyresgästen menar att problemet orsakas av att toalettstolen är av dålig kvalitet, medan hyresvärden hävdar att stoppet uppstod på grund av för mycket toapapper. När rörmokare tvingades rycka ut skickade hyresvärden en faktura på 12 400 kronor till hyresgästen, vilket ledde till en rättslig tvist.

Efter många om och men avgjorde Hovrätten att hyresgästen är skyldig att betala fakturan eftersom det inte kunde bevisas att stoppet berodde på något annat än hyresgästens eget användande. 

En snårig djungel 

Samtidigt som ett till synes oskyldigt stopp i toaletten leder till att hyresgästen får skulden, anser hovrätten att en annan hyresgäst, som rökt inne i sin hyresrätt i över 20 år, i sin tur inte har misskött sin lägenhet. Detta eftersom hon har städat och vädrat regelbundet. 

Ett utfall som bara ytterligare visar det inkonsekventa systemet och den snåriga djungel som hyresgäster tvingas navigera igenom, med ett system som i många fall verkar spela på olika villkor. 

ANNONS

Läs också:

De ska hjälpa utsatta – gör motsatsen?. Dagens PS

Grannen spred skräck i hyreshuset – satte in vakter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS