Ett liv utan BankID har kommit att bli lite som att försöka betala med mynt i en värld där alla använder kort – tekniskt möjligt men fruktansvärt knepigt. Det fick Camilla lära sig den hårda vägen.
Hon lånade pengar av en vän – blockades från BankID
Mest läst i kategorin
Det är News55 som pratar med Camilla.
Den 31 maj i fjol behövde hon låna pengar för att kunna betala sin hyra. Hon fick då 5 800 kronor i förskott på lönen samt 1 800 kronor swishade från en vän och ytterligare 12 000 kronor av en annan vän.
Ovanstående transaktioner visade sig vara mer eller mindre ödesdigra.
“En käftsmäll”
Samma dag försökte hon logga in på sin internetbank – något som visade sig vara lättare sagt än gjort. Camilla hade nämligen blivit blockad.
Nordea misstänkte att de 12 000 kronorna hon fick swishade av en vän var kopplade till penningtvätt. Banken valde därför att behålla pengarna och blockera både internetbank och BankID.
“Det var en katastrof för mig. Och jag fick låna pengar en gång till för att betala hyran. En riktig käftsmäll”, säger Camilla.
Läs också: Bank-ID får kritik: Sverige tredje sämsta landet mot nätbedrägerier. News55
Senaste nytt
Ett samhälle byggt på BankID
Att leva utan BankID visade sig dessutom vara knepigt.
Camilla kunde inte betala räkningar, logga in på sin dotters skolplattform eller registrera sitt SL-kort.
“Jag kunde inte heller logga in på hyresvärdens hemsida, och blev nästan av med lägenheten när hyran inte kom in”, säger hon.
För någon som arbetar inom vården, där BankID krävs för medicinska delegationer, blev det extra tufft. På jobbet har hon i stället blivit beroende av en bankdosa.
“De straffar hederliga skattebetalare utan en kriminell tanke. Jag blev mållös. Hela det moderna samhället är uppbyggt kring BankID, livet rämnade”, säger hon. Hon fortsätter:
“Men jag hade gjort som man ska och har aldrig gjort något kriminellt. Jag jobbar i vården och har inte ens ett kreditkort”.
Nordea svarar
När News55 kontaktar Nordea svarar banken att de inte kan kommentera det enskilda ärendet med hänvisning till banksekretess, men deras pressavdelning förklarar att banken har strikta regler kring “Känn Din Kund”-processer.
“Det vi kan säga generellt är att man kan förlora möjligheten att använda BankID och vi kan också stänga av specifika tjänster, som t ex Swish, om tjänsterna används i strid med lag eller avtalsvillkoren. Även hela kundens engagemang kan komma att sägas upp om bankens tjänster missbrukas i strid med lag eller avtalsvillkor”, skriver de.
För Camilla, som hävdar att hon aldrig brutit mot några regler, känns det som en orättvis maktutövning.
“Det gör mig upprörd att tänka på att bankerna har en sådan makt över mig. Över oss alla. Då känner jag mig väldigt liten”, säger hon.
Camilla, som egentligen heter något annat, får tillgång till sitt BankID igen i maj 2025.
Läs också: Nyheten på Systembolaget: Förbjuder Bank-ID efter “incidenter”. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.