Försvarsviljan stiger – men inte synen på Försvarsmakten som arbetsgivare. I en ny ranking kommer försvaret först på 73:e plats.
H&M i topp – försvaret långt ned på listan


Mest läst i kategorin
En alldeles färsk undersökning visar hur försvarsviljan stiger bland svenskarna. Allt fler är beredda att försvara sitt land med vapen, om det behövs.
Däremot verkar det inte vara så att vi är speciellt imponerade över att låta oss anställas i försvaret.
När 4potentials nu visar vilka vi anser vara de främsta varumärkena som arbetsgivare är Försvarsmakten långt ner på listan.
Även om försvaret tar sex kliv upp från förra årets ranking, så är man inte högre upp än på 73:e plats när det gäller att locka till sig talanger.
Hårdare konkurrens
I 4potentials studie, som HR-nytt refererar, har 7 000 svarande pekat ut vilka de anser har Sveriges främsta arbetsgivarvarumärken.
H&M har toppat listan under ett tiotal år, men konkurrensen om förstaplatsen hårdnar.
Google, Spotify och Ikea är närmast om att utmana men faktum är att de sex högsta platserna på rankingen är oförändrade sedan förra året.
Däremot konstaterar man i undersökningen att lågkonjunkturen gjort att den offentliga sektorn stärkt sin ställning hos talanger, framför allt utifrån att man anses kunna erbjuda en tryggare anställning.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
De har klättrat som arbetsgivare
Listan är topp 30 när det gäller arbetsgivarvarumärken, ser du nedan. Utanför den finns flera klättrare sedan förra året.
Bland dem som stärkt sin ställning finns Lyko, Valio, Best Western, Spendrups och Paulig samt, trots allt, Försvarsmakten.
Bästa bank som arbetsgivare anses SEB (börskurs SEB) vara och bästa industriföretag Volvo Cars (börskurs Volvo Car).
”Talangfulla ledare söker sig till arbetsgivare framför allt med andra duktiga ledare och där de utmanas dagligen samt där företagskulturen är inspirerande”, säger 4potentials vd Fredrik Andersson i en kommentar.
”Framgångsrika företag har under lång tid fyllt varumärket med attraktivt innehåll och det hör och ser talangerna för att de är lite mer intresserade av att vara med och påverka framtiden för ett företag”.
Listan/30 mest attraktiva arbetsgivarvarumärkena
(Förändring i placering från förra året inom parentes)
1. H&M (0)
2. Google (0)
3. Spotify (0)
4. Ikea (0)
5. McKinsey & Company (0)
6. Boston Consulting Group (0)
7. Driva eget företag (+1)
8. Axel Johnson (+6)
9. EQT (-1)
10. Ica (-1)
11. Business Sweden (0)
12. Lantmännen (-2)
13. Investor (0)
14. Arla (+1)
15. Accenture (-3)
16. SEB (+1)
17. Kinnevik (-1)
18. Volvo Car Group (0)
19. Ericsson (+1)
20. Billerud (+13)
21. Klarna (-2)
22. Axfood (0)
23. Bonnier (-2)
24. Schibsted (-1)
25. Offentlig sektor/Kommun/Landsting (+19)
26. Scandic (-2)
27. Electrolux (-2)
28. Microsoft (-1)
29. Volvo Group (+4)
30. Assa Abloy (+6)
(Källa: 4potentials)
Avslöjat: Därför blir arbetsgivarna nobbade. Dagens PS
Trenden: Tackar ja till jobb – men dyker aldrig upp. Dagens PS
Unga rankar Sveriges bästa arbetsgivare. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.