Klädjätten har precis släppt en ny rapportbesvikelse.
H&M går urdåligt - tvingas stänga butiker
Mest läst i kategorin
I det fjärde kvartalet (september-november) minskade H&M:s försäljning med 2 procent, jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 9 procent, uppger Nyhetsbyrån Direkt, som samtidigt rapporterar om att det svenska klädbolaget nu stänger flera butiker.
“För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat”, skriver H&M i ett pressmeddelande.
Analytikerna hade enligt SME Direkt räknat med att H&M skulle öka försäljningen med 4,9 procent under det aktuella kvartalet.
“Försäljningen exklusive moms uppgick till 50.390 miljoner kronor (52.720). Analytiker hade räknat med 53.724 miljoner kronor”, enligt SME Direkt.
Nyhetsbyrån Direkt konstaterar att H&M nu utökar samarbetet med kinesiska Alibaba och dess handelssajt Tmall, som har vanliga konsumenter som kunder.
“Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta”, säger H&M:s vd och koncernchef Karl-Johan Persson.
Enligt Direkt omsätter H&M-guppen i dag runt 11 miljarder kronor i Kina i mer än 500 fysiska butiker.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.