Dagens PS

H&M går urdåligt - tvingas stänga butiker

H&M och de andra svenska klädjättarna har det fortsatt tungt. På bilden syns H&M:s vd Karl-Johan Persson. (Foto: TT)
H&M och de andra svenska klädjättarna har det fortsatt tungt. På bilden syns H&M:s vd Karl-Johan Persson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 dec. 2017Publicerad: 15 dec. 2017

Klädjätten har precis släppt en ny rapportbesvikelse.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I det fjärde kvartalet (september-november) minskade H&M:s försäljning med 2 procent, jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 9 procent, uppger Nyhetsbyrån Direkt, som samtidigt rapporterar om att det svenska klädbolaget nu stänger flera butiker.

“För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat”, skriver H&M i ett pressmeddelande.

Analytikerna hade enligt SME Direkt räknat med att H&M skulle öka försäljningen med 4,9 procent under det aktuella kvartalet.

“Försäljningen exklusive moms uppgick till 50.390 miljoner kronor (52.720). Analytiker hade räknat med 53.724 miljoner kronor”, enligt SME Direkt.

Nyhetsbyrån Direkt konstaterar att H&M nu utökar samarbetet med kinesiska Alibaba och dess handelssajt Tmall, som har vanliga konsumenter som kunder.

“Tmall blir ett viktigt komplement till våra befintliga fysiska och digitala butiker. Vi ser en stor potential att kunna växa väsentligt och Tmall kommer att vara en viktig del i detta”, säger H&M:s vd och koncernchef Karl-Johan Persson.

Enligt Direkt omsätter H&M-guppen i dag runt 11 miljarder kronor i Kina i mer än 500 fysiska butiker.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]