Dålig service. Höga avgifter. Svagt kundbemötande. Nu kritiseras de fyra storbankerna igen – och tvingas till stora återbetalningar.
"Har bankerna guldfiskminne?"
Mest läst i kategorin
Fyra storbanker som kritiseras för dåligt kundbemötande och omotiverat höga avgifter,
Du tycker det låter som Sverige? Det är det inte.
Det bevisas bland annat av att i det här landet har storbankerna tvingats till rejäla återbetalningar till sina kunder av ovanstående skäl.
Redan för sex år sedan
Det här gäller Australien, där Sydney Morning Heralds näringslivskrönikör Elizabeth Knight påpekar att australiensiska banker för sex år sedan tvingades till en stor översyn efter att en kommission för finansiella tjänster beslagit dem med ”etiska och beteendemässiga oredligheter”.
”Sex år senare finns det tecken på en återupprepning av historien om banker som beter sig illa”, skriver Knight.
Detta sedan en inspektion kritiserat Commonwealth Bank, Westpac, ANZ och Bendigo och Adelaide Bank för systemisk debitering av höga avgifter.
”Det häftiga avgiftsuttaget var en av de frågor som specifikt togs upp för sex år sedan, så det blir svårt för bankerna att hävda att de inte var medvetna om kritiken”, påpekar Knight.
En tredjedel gav upp
Australian Securities and Investments Commission, Asic, har kommit fram till att en tredjedel av de bolånekunder som hade ekonomiska svårigheter, till sist avstod från att söka hjälp eftersom bankens ansökningsprocess var för svår.
Totalt håller bankerna minst två miljoner australiensare med låga inkomster kvar på konton med höga avgifter, påpekar Asic.
Bankerna kommer nu att tvingas återbetala motsvarande 200 miljoner till sina kunder och flytta 200 000 kunder till konton med lägre avgifter, vilket i sin tur kommer att kosta bankerna motsvarande 76 miljoner kronor om året i minskade avgifter.
Elizabeth Knight konstaterar att ”PR-förlusten” är betydligt större än den ekonomiska.
Tar inte hand om kunder
Det här kommer bara några månader efter att Asic undersökt tio banker och konstaterat att de inte tog tillräckligt väl hand om kunder med problem.
Det handlade framför allt om bolånekunder.
I ett svar säger bankerna Bendigo och Adelaide Bank att de ”gjort framsteg” när det gäller kundbemötandet men att man ”accepterar att det finns mer arbete att göra”.
Elizabeth Knights råd mot bakgrund av att storbankerna nu får kritik på exakt samma punkter som uppmärksammades stort för sex år sedan?
”Banker behöver längre minne”.
Därför vill så många ta hand om dina digitala betalningar. Dagens PS
Finansiella katastrofer kan vara oundvikliga. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.