Dagens PS

Här är Sveriges starkaste varumärke

I artikeln framgår det vilka företag som har de starkaste varumärkena i världen respektive Sverige. (Foto: TT / montage)
I artikeln framgår det vilka företag som har de starkaste varumärkena i världen respektive Sverige. (Foto: TT / montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 aug. 2017Publicerad: 16 aug. 2017

Kan du gissa vilket det är?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ikea har starkaste varumärket i Sverige medan sökjätten Google leder ligan globalt.

Yougov presenterar nu på morgonen sin globala imagerankning, Yougov Brandindex, som baseras på indexpoäng från 26 länder och mäter styrkan i företagens varumärken inom parametrarna kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

Den globala listan domineras av teknikföretag med Google i topp följt av Youtube och Facebook, framgår det i ett pressmeddelande.

Fyra på samma lista hamnar Samsung, Whatsapp är femma, iPhone, sexa, Amazon sjua, Toyta åtta, Adidas nia och Colgate tio.

På den svenska 10-i-topplistan placeras alltså möbeljätten Ikea överst följt av Ica, Volvo, Yes, Wasa, Google, Västerbottenost, Systembolaget, Apoteket och Michelin.

Volvo har tidiigare toppat Yougovs Brandindex i Sverige men får nu spö i image av såväl Ikea som Ica.

Yougov har hämtat in data till sin aktuella Brandindex mellan 1 juli 2016 till den 30 juni 2017.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]