Ja, åtminstone om man ska tro kunderna själva. Ovanligt nöjda är de dessutom, bankkunderna.
Här är Sveriges bästa bank
Mest läst i kategorin
Siffrorna kommer från bankstudien Svenskt kvalitetsindex (SKI). Där får bankernas egna kunder ranka banker utifrån nöjdhet.
Studien visar att svenska bankkunder är nöjdare än vad de har varit på tio år – och att det framförallt är storbankerna som drar upp betyget.
Men bäst i klassen? Det är samma bank som förra året.
Dubbelvinst för Sparbankerna
Återigen placerar sig Sparbankerna på topp när det gäller kundnöjdhet, både bland privat- och företagskunder. Det är tredje året på raken för privatsidan och femte året för företagssidan.
Med 75,1 procent nöjda privatkunder och 72 procent nöjda företagskunder, ligger de flera procentenheter före sina närmaste konkurrenter.
Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas Riksförbund, är stolt över framgången men påpekar att kundnöjdhet är en färskvara.
“Vi är fortsatt ödmjuka och jobbar vidare för att befästa Sparbankerna som Sveriges bästa bankalternativ”, säger han i ett pressmeddelande.
Senaste nytt
Lokal närvaro gör skillnad
Vad ligger bakom Sparbankernas framgång? En av nyckelfaktorerna tror man ligger i deras starka lokala närvaro och nära relationer med kunderna.
Många av deras två miljoner kunder finns utanför storstäderna, och fyra av fem anser att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt.
“Här ser vi storheten i vår affärsidé”, säger Elfstrand. “Framgångsreceptet är att ha en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, kontor dit kunderna kan gå för rådgivning i större frågor och känna trygghet”.
Allmänt lyft för bankerna
Men det är alltså inte bara Sparbankerna som har nöjdare kunder.
Faktorer som sjunkande inflation, räntesänkningar och bättre digitala tjänster har bidragit till en bred uppgång i kundnöjdheten hos många bankkunder.
Bland Sveriges fyra största banker får Handelsbanken bäst betyg. Bäst förbättring från tidigare år syns istället hos Nordea.
AI hänger inte med
Trots de positiva resultaten finns det områden där bankerna fortfarande har en bit kvar.
”De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp”, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på SKI. Han tillägger:
“Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen”.
Läs också:
Han fattar klubban i mäktiga Sparbankerna. Dagens PS
Då vänder vinden för Försäkringskassan. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.