Dagens PS

Här är Sveriges bästa bank

Sparbankerna – Sveriges bästa bank
Sveriges bankkunder är nöjdare än de har varit på tio år (Foto: Jessica Gow/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 16 sep. 2024

Ja, åtminstone om man ska tro kunderna själva. Ovanligt nöjda är de dessutom, bankkunderna. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Siffrorna kommer från bankstudien Svenskt kvalitetsindex (SKI). Där får bankernas egna kunder ranka banker utifrån nöjdhet. 

Studien visar att svenska bankkunder är nöjdare än vad de har varit på tio år – och att det framförallt är storbankerna som drar upp betyget. 

Men bäst i klassen? Det är samma bank som förra året. 

Dubbelvinst för Sparbankerna

Återigen placerar sig Sparbankerna på topp när det gäller kundnöjdhet, både bland privat- och företagskunder. Det är tredje året på raken för privatsidan och femte året för företagssidan.

Med 75,1 procent nöjda privatkunder och 72 procent nöjda företagskunder, ligger de flera procentenheter före sina närmaste konkurrenter.

Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas Riksförbund, är stolt över framgången men påpekar att kundnöjdhet är en färskvara. 

“Vi är fortsatt ödmjuka och jobbar vidare för att befästa Sparbankerna som Sveriges bästa bankalternativ”, säger han i ett pressmeddelande. 

Sparbankerna
Sparbankerna är i topp både bland privat- och företagskunder (Foto: Sparbankernas Riksförbund)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Lokal närvaro gör skillnad

Vad ligger bakom Sparbankernas framgång? En av nyckelfaktorerna tror man ligger i deras starka lokala närvaro och nära relationer med kunderna. 

Många av deras två miljoner kunder finns utanför storstäderna, och fyra av fem anser att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt.

“Här ser vi storheten i vår affärsidé”, säger Elfstrand. “Framgångsreceptet är att ha en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, kontor dit kunderna kan gå för rådgivning i större frågor och känna trygghet”. 

Allmänt lyft för bankerna

Men det är alltså inte bara Sparbankerna som har nöjdare kunder.

Faktorer som sjunkande inflation, räntesänkningar och bättre digitala tjänster har bidragit till en bred uppgång i kundnöjdheten hos många bankkunder. 

Bland Sveriges fyra största banker får Handelsbanken bäst betyg. Bäst förbättring från tidigare år syns istället hos Nordea. 

AI hänger inte med

ANNONS

Trots de positiva resultaten finns det områden där bankerna fortfarande har en bit kvar. 

”De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp”, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på SKI. Han tillägger: 

“Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen”.

Läs också: 

Han fattar klubban i mäktiga Sparbankerna. Dagens PS

Då vänder vinden för Försäkringskassan. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS