“Det är inte särskilt förvånande”.
Hantverkare på listan över flest klagomål
Mest läst i kategorin
Konsumentverket fick in nästan 119.000 klagomål 2017.
9,2 procent av klagomålen handlade om köp av begagnade bilar medan 8,4 procent gällde hantverkstjänster, uppger DN.se med hänvisning till ett pressmeddelande från Konsumentverket.
“Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas yrkesförening, i pressmeddelandet.
Kritiken mot hantverkare handlar ofta om missnöje över att arbetet tar så lång tid och priset för jobbet.
“Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet”, säger Niclas Sturesson, enligt DN, som uppger att trea på listan över klagomål rörde köp av möbler, husgeråd och inredning (5,3 procent) följt av köp av datorer, telefoner och spelkonsoler (4,9 procent) och mobiltelefonitjänster (3,4 procent).
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.