Dagens PS

Avslöjar: Google snuvar Sverige på en miljard

Via smart skatteplanering lyckas Google undvika miljardbelopp i bolagsskatt
Via smart skatteplanering lyckas Google undvika miljardbelopp i bolagsskatt
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 04 aug. 2017Publicerad: 04 aug. 2017

I Google Sveriges – Google Sweden AB som det heter – senaste årsredovisning som nu blivit offentlig framgår det att it-jätten omsatte 630 miljoner kronor förra året, gick med 51 miljoner kronor i vinst och betalade in fem miljoner i bolagsskatt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Men i själva verket är verksamheten flertalet gånger större i Sverige, skriver Breakit som synat sökjättens räkenskaper. Enligt sajten låter Google skicka fakturor via sitt irländska dotterbolag och lyckas på så sätt minska omsättningen men framför allt hur mycket man betalar i skatt i Sverige.

För att få en bild av Googles enorma intäkter har Breakit tittat på fjolårets siffror för sökordsmarknadsföring som enligt branschexperter domineras med en 90-procentig marknadsandel av Google. Eftersom marknaden uppgick till nära 6 miljarder kronor – enligt mätinstitutet IRM:s siffror – förra året är det rimligt att anta att Silicon Valley-giganten drog in minst 6,1 miljarder kronor förra året, inkluderat omsättningen som tas upp i årsredovisningen, skriver sajten.

”Med antagandet att kostnadsmassan ligger kvar på samma nivå (cirka 580 miljoner kronor) så skulle Google Sweden under 2016 gjort en vinst på sisådär 5.550 miljoner kronor. Bolagsskatten låg i fjol på 22 procent.”

Med andra ord: Google borde ha betalat in drygt 1,2 miljarder i bolagsskatt i Sverige förra året men lyckades med smart skatteplanering och fiffig fakturering komma undan med bara 5 miljoner kronor, enligt Breakit. Och då har man inte ens börjat räkna på intäkterna från Youtube eller sökordsförsäljningen via mobilen.

Men på IT-jättens Sverigekontor slår man ifrån sig påståendena.

“Vi betalar all skatt vi ska och följer skattelagstiftningen i alla länder vi är verksamma i. Vi är fortsatt dedikerade till vårt arbete att bidra till utvecklingen av det digitala ekosystemet i Sverige, och runt om i världen”, säger Andrea Lewis Åkerman på Googles svenska PR-avdelning, i en kommentar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS