Dagens PS

Forskare: Sex säljer INTE

Sex säljer inte produkter
Sex säljer inte produkter
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 18 juli 2017Publicerad: 18 juli 2017

”Det här antagandet om att sex säljer – det stämmer inte enligt vår studie”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Så säger John Wirtz, reklamprofessor vid Illinois universitetet i USA, efter att ha analyserat 78 studier från de senaste 30 åren om reklam med sexuellt innehåll, skriver TT.

Tvärtemot vad många tror ökar alltså köpviljan inte för produkter som marknadsförts med exempelvis nakna eller halvnakna modeller, med sexuell beröring eller delvis dolda sexuella budskap, menar Wirtz. Dessutom försämrades undersökningsdeltagarnas relation till dessa varumärken.

Forskningen visar dock att människor i större utsträckning minns en reklam med sexuellt innehåll.

MISSA INTE: Forskare häpnar: De är största skattesmitarna  >

LÄS ÄVEN: 11 vanliga prylmyter du har fått helt om bakfoten  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]