Dagens PS

Förlorade 290 000 – får hjälp stämma banken

Bankkund får hjälp av KO att stämma banken
KO stöttar nu en bankkund i ännu ett bedrägerifall och vill få fram domar som visar att bankerna har ett större ansvar gentemot sina kunder. (Foto: Caisa Rasmussen/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 mars 2025Publicerad: 04 mars 2025

Sven förlorade 290 000 kr när han blev lurad av bedragare. Banken brast i kontroll. Nu hjälper KO Sven att stämma banken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bankerna har ansvar för att hålla våra sparpengar säkra. Samtidigt har de lagt över hanteringen av pengarna i internetbanken på kunderna själva.

När kriminella då hittar vägar för att manipulera människor och komma över deras pengar får de drabbade själva ofta ta hela ansvaret och förlusten.

Men bankerna brister i tillsyn och i ett sådant fall hjälper nu KO, Konsumentombudsmannen, ”Sven” att stämma Sparbanken Rekarne.

708 miljoner kr i bedrägerier

År 2023 förlorade konsumenter, i första hand äldre, 708 miljoner kronor genom bedrägerier, enligt KO:s siffror.

”Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeri, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan”, skriver KO i ett pressmeddelande.

KO har därför engagerat sig i att klarlägga vilket ansvar bankerna egentligen har. Nu är KO för andra gången inblandad i en domstolsprocess där man stöttar en bankkund som utsatts för bedrägeri.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Fick fortsätta kapa pengarna

I det nu aktuella fallet har 290 000 kronor kunnat överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem flera gånger reagerat och stoppat överföringsförsöken.

ANNONS

”KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det”, konstaterar Pär Magnusson, processråd vid KO.

KO menar att bankerna måste ta större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier och vill, genom en domstolsprövning, göra det tydligt vilket ansvar bankerna har.

Gick på bankens linje

I ett tidigare fall ville KO att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri.

Men Stockholms tingsrätt gick på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar än den visat.

I det fallet handlade det om ”John-Erik”, som blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för ID-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans bankkonto.

Eftersom han lurades att själva swisha pengarna ville banken inte ersätta honom.

”Vi noterar att domstolen inte delar vår syn på bankernas ansvar vid den här typen av bedrägerier. De drabbade har inte samtyckt till att skicka över pengarna till en bedragare, utan agerat i tron att de räddar sina pengar. Bankkunderna har dessutom haft anledning att förutsätta att banken ska agera på ett sätt som skyddar deras pengar”, sade biträdande KO Kristofer Johannesson i samband med den domen.

Experterna larmar: Farligt verktyg underlättar för bedragare. Dagens PS

ANNONS

Så känner du igen AI-bedragaren. Dagens PS

Så lurar bedragare banken – med ditt ansikte. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS