Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är tagna på sängen över mängden klagomål som strömmat in – många gäller höga elpriser.
Elräkningar upprör – flod av klagomål till ARN
Mest läst i kategorin
Enligt ARN ökade anmälningarna med 32 procent under fjolåret, jämfört med 2021.
Över 26 000 ärenden anmäldes under förra året och procentuellt ökade bank-klagomålen mest, även om motorärenden dominerade.
När det gäller banker rör det sig om ärenden som främst handlar om bedrägerier.
Inom motor är det i första hand leasingavgifterna som upprör.
Höga elkostnader har också bidragit till ett ökat tryck på ARN.
Överraskande många ärenden
“Efter förra årets minskning från rekordåret 2020 var det inte väntat att det skulle komma så många anmälningar som det gjorde under 2022”, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, i ett pressmeddelande.
“Det är tydligt att det försämrade konjunkturläget och de ekonomiska effekter som är en följd av kriget i Ukraina och situationen i Ryssland har bidragit till ärendeökningen”.
Särskilt under andra halvan av 2022 märktes en ökad ström antalet anmälningar till ARN, och ökningen uppges ha fortsatt in i 2023.
För att klara ökningen har ARN begärt att regeringen skjuter till ytterligare budgetmedel.
Varnar för olyckliga följder
“Om vi inte får ett ekonomiskt tillskott, innebär det dessvärre att konsumenter och företag kommer att få vänta länge på beslut i sina ärenden och det vore mycket olyckligt för alla. Många av de tvister vi prövar har stor betydelse för den enskilde och det är viktigt att besluten kommer inom rimlig tid. Och att tumma på kvaliteten är inte ett alternativ”, säger Marcus Isgren.
Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 44 procent av de ärenden som prövades av ARN 2022, nästan åtta av tio företag (78 procent) följde ARN:s beslutsrekommendationer.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.