Från att flygpoäng enbart kunnat tjänas med kreditkort nås nu funktionen även på flera debetkort. En förändring som gör flygpoäng mer tillgängliga även om antalet bonuspoäng är färre hos debetkorten än på kreditkorten.
Flera kortutgivare satsar på flygpoäng
Mest läst i kategorin
Ett flertal kreditkort har bonusprogram som gör att flygpoäng samlas. Dessa poäng kan vara knutna till ett enda flygbolag, som i fallet med kreditkortet från Norwegian, eller en flygallians som i fallet med SAS Mastercard.
Fram till 2024 har det krävts ett kreditkort för att tjäna dessa poäng. Det är däremot något som ändrats då två kortutgivare av debetkort valt att lansera denna funktion.
Lunar var först
I juni 2024 lanserade kortutgivaren Lunar Skandinaviens första debetkort med EuroBonus-poäng. I pressmeddelandet, som kan läsas här, lyfts just fördelen upp att poängen kan tjänas utan att någon kredit behöver utnyttjas. Det är därmed den stora skillnaden mot de kreditkort som tidigare varit tvungna att användas för att tjäna dessa poäng på kortinköp.
Funktionen, att tjäna EuroBonus-poäng, har vuxit fram via en process där bland annat nuvarande kortinnehavare har fått svara på en enkät kring hur de ser på att tjäna flygpoäng.
Funktionen är tillgänglig som ett tillägg till Lunar Light, Lunar Standard och Lunar Plus för en kostnad av 49 kronor per månad. De som har högsta kontonivån, Lunar Unlimited, får funktionen utan extra kostnad.
På samtliga kortinköp samlas 8 EuroBonus-poäng per 100 kronor. I appen går det både att se intjänade poäng samt exempel på vad de kan användas till.
Revolut RevPoints
Ännu ett kort som lanserat flygpoäng, under sommaren 2024, är Revolut. I pressmeddelandet, som kan läsas här, anges att det är det första debetkortet, för hela den europeiska marknaden, med flygpoäng. I likhet med Lunar lyfter de även upp fördelen i att det inte krävs någon kredit för att poäng ska kunna samlas.
Till skillnad mot Lunar tjänas däremot inte poäng hos ett specifikt flygbolag utan intjänade RevPoints kan växlas till poäng inom flera olika flygbolag och flygallianser. Bland annat kan de växlas till Flying Blue där exempelvis Air France, KLM och China Airlines ingår. Andra exempel är Executive Club (British Airways) och Iberia Plus (Iberia). Däremot går de inte växlas för att användas hos SAS.
Med de olika kortnivåerna hos Revolut tjänas olika många RevPoints. Detta med 1 poäng per 10 Euro hos de lägre kortnivåerna till 1 poäng per 1 Euro med Revolut Ultra.
Utmanar kreditkorten
Med den nya bonusfunktionen kan debetkorten delvis konkurrera med de kreditkort som under lång tid används för att samla flygpoäng, Även om bonusnivåerna oftast inte når upp till vad som tjänas med kreditkorten kan det vara ett komplement eller alternativ för de som inte får, eller vill ha, en kredit. Det är även denna fördel som primärt brukar lyftas upp när jämförelser sker mellan debetkort och kreditkort, vilket kan läsas om här,
Ett exempel är att kreditkortet SAS EuroBonus Mastercard kostar 515 kronor per år och ger 10 poäng per 100 kronor. Väljs premiumkreditkort samlas ytterligare poäng men då går även årsavgiften upp. Det kan jämföras mot Lunars EuroBonus-funktion som kostar 588 kronor per år och ger 8 poäng per 100 kronor.
Utifrån intjänade poäng bör alltså de nya debetkorten inte ses som en direkt konkurrent mot de etablerade kreditkorten med liknande funktion. Däremot kan det vara ett sätt för kortutgivarna att ge ytterligare förmåner och incitament till sina kunder att välja dessa kort förutsatt att målet inte enbart är att samla flygpoäng.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.