Fejkade och manipulerade bilder blir allt vanligare i mäklarannonser. Trenden kallas för digital styling och är helt laglig. Metoden används för att väcka större intresse från kunder.
Fejkbilder vanliga i mäklarannonser
Mest läst i kategorin
Det blir allt vanligare att mäklare väljer att väcka intresse för ett objekt genom digital stajling, skriver Göteborgs-Posten i en artikel om fenomenet.
Tanken med att manipulera bilderna är att visa hur lägenheten skulle kunna se ut efter en renovering, eller i solsken, exempelvis.
”Framför allt är det en tjänst som uppskattas av säljare, för det kanske gör att de slipper köpa stajling med möbler. Det blir ofta både mer klick på annonsen och fler visningsgäster”, säger Victor Söderlind, mäklare och franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Lidköping, till Göteborgs-Posten.
Tillåtet med fejkbild i mäklarannonser
Det är tillåtet att marknadsföra bostäder på det här sättet – så länge det framgår att bilden är ett fotomontage.
”Det får inte vara vilseledande, utan är det ett fotomontage ska man ange det tydligt, till exempel på bilden eller i anslutande text”, säger David Johansson, tillsynschef på Fastighetsmäklarinspektionen FMI, till Göteborgs-Posten.
Det händer emellertid att markeringarna som signalerar att bilden manipulerats blir svåra att se och att bilden i alla fall blir vilseledande.
Läs också:
Mäklare i ombildningshärva fick sin licens indragen
Mäklare: Därför stiger bostadsprserna i Stockholm
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra Sveriges billigaste bolån.