Dagens PS

Experten: Så pratar du pengar med barn 

Prata pengar med barn
Barn blir aktiva konsumenter redan i lågstadiet, visar en undersökning (Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 08 nov. 2024Publicerad: 08 nov. 2024

Svenskarna gillar förvisso inte att prata om pengar. Men eftersom barn blir aktiva konsumenter redan i lågstadiet, får vi lov att helt enkelt bita i det sura äpplet. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kan vara knepigt att prata pengar. Vi gör det ogärna och avslutar både förhållanden och vänskapsrelationer över ämnet

Att undvika det med våra barn kan dock vara svårare.

En undersökning från Ungdomsbarometern visar att svenska barn är aktiva konsumenter redan i lågstadiet. En insikt som gör det än viktigare att ta det där pengasnacket. 

Så gör du 

Enligt Länsförsäkringars expert Rebecka Ronnerfors bör du först och främst börja tidigt. 

“Börja prata pengar redan från tidig ålder, men försök att göra det på ett enkelt och lustfyllt sätt som väcker intresse. Vad kostar exempelvis lördagsgodiset och hur mycket kan man egentligen köpa för 25 kronor?”, säger hon i ett pressmeddelande

4-5 år är en bra ålder hos ett barn för att börja prata pengar och ekonomi, enligt Nyhetsmorgons budget- och skuldrådgivare Nadia Wallin.

Därtill kan det vara bra att se vecko- eller månadspengen som en bra lärare. Genom att ge veckopeng från en tidig ålder gör man det lättare för barnet att förstå hur pengar och ekonomi fungerar. 

“När veckopengen ökar är det bra att bestämma vad pengarna ska räcka till, och när barnet får hela sitt studiebidrag kan det vara bra att diskutera vad som ska rymmas inom det – mobilräkning, kläder, fritidsaktiviteter? Diskutera tillsammans och prova er fram för vad som känns rimligt att hantera ekonomiskt både för ditt barn, men även för familjens ekonomiska situation”, säger Ronnerfors.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Ärlighet varar längst” 

Många, inte minst barnfamiljer, kämpar med ekonomin just nu. Men att sticka huvudet i sanden är inte en bra strategi, menar Nadia Wallin. Istället är det ärlighet som varar längst. 

Hon rekomenderar vuxna att våga vara tydliga med sina barn om familjens ekonomi. Förklara hur hushållets ekonomiska prioriteringar ser ut och förklara varför det är så. 

“Att bara säga att vi inte har råd betyder inte så mycket”, säger hon, och menar att det istället är bättre att bjuda in barnen och visa hur mycket pengar man har och förklara vad man kan och bör köpa för dessa pengar. 

Fyra snabba

  • Förklara att ekonomin inte alltid är stabil och att det är naturligt med både bättre och sämre perioder. Det hjälper barnen att förstå att pengar kan variera över tid.
  • Var tydlig med att det är de vuxna som har ansvaret för ekonomin, men låt barnen förstå varför ni ibland behöver prioritera och välja bort vissa saker.
  • Involvera barnen i samtal om vad olika saker kostar. Det ger dem en känsla för pengars värde och förbereder dem för att hantera egen ekonomi.
  • Visa barnen hur deras pengar kan växa över tid. Hjälp dem att sätta sparmål för saker de vill köpa, så blir sparandet mer motiverande och konkret.

Källa: Länsförsäkringar

Läs också:

Svenskarna håller hårt i plånboken. Dagens PS

ANNONS

Så många firar jul på lånade pengar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]