Enkelt och smidigt? Kanske det. Nu hävdar dock Ica-banken att det kan skapa ”ett ekonomiskt riskbeteende” att swisha pengar till barnen.
Ekonomen varnar: Sluta swisha dina barn
Mest läst i kategorin
Nio av tio barn anger, fullt rimligt, föräldrarna som den främsta källan till privatekonomisk kunskap.
Det är en av uppgifterna när Ica-banken släpper sin senaste rapport, Pengakollen, som denna gång handlar om barn och pengar.
Inga regler
Grunden i rapporten är en undersökning, genomförd av Verian, där barn i åldrarna 8-18 år fått svara på frågor om sina ekonomiska vanor.
Drygt 40 procent av dem förklarar att de inte har några eller knappt några regler för vad deras pengar ska räcka till.
Det är också så att var tredje barn uppger att de regelbundet ber om extra pengar via Swish.
Föräldrarna säger nästan alltid ja – 70 procent av barnen svarar att de oftast eller alltid får de pengar de ber om.
Senaste nytt
Ekonomen orolig
Smidigt kan man tycka. Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér är istället orolig för att det här lägger grunden till ett ”ekonomiskt riskbeteende” hos barnen.
”Om man inte får ta ansvar och hushålla med den summa man har, lär sig barnet att pengarna aldrig tar slut på riktigt. Börjar du dela ut extra pengar när barnets pott tagit slut gör du både dig och ditt barn en björntjänst”, hävdar Hjelmér.
Hamnar hos fogden
”De senaste fem åren har unga vuxnas sammanlagda skulder hos Kronofogden ökat kraftigt. Jag ser stora risker med att barnen växer upp med ett beteende som skapar en ”köp nu, betala senare”-kultur”, slår Magnus Hjelmér fast.
Det barn lär sig om ekonomi, lär de sig hemma. 90 procent anger som sagt att de får sin kunskap om privatekonomi från sina föräldrar.
Endast 42 procent säger att de får kunskaper i ämnet från skolan.
Viktigt prata pengar
”Att prata om ekonomi hemma är en viktig del i barnens lärande. Det hjälper dem att förstå hur stor påverkan privatekonomin har på livet – oavsett om familjen har en trygg ekonomi eller om det är kämpigt. Dock tycker jag att det är oroande att så pass få barn anger skolan som en kunskapskälla till privatekonomi”, kommenterar Magnus Hjelmér.
Läs även: Därför är vi alla snåljåpar. Dagens PS
Så handlar de
När de väl får pengarna vill 56 procent av flickorna helst lägga dem på skönhetsprodukter, framförallt tjejer som är 12-14 år.
Killar sätter godis och snacks högst (41 procent) och sedan appar och spel (38 procent).
Dessutom är det faktiskt så att 20 procent av barnen helst vill spara sina pengar.
Ungefär lika många (17 procent) är oroade över sina föräldrars ekonomi.
Om det finns något samband mellan de två uppgifterna får vi fundera vidare på själva.
Läs mer:
Vardagsekonomen: Vi saknar hjärna för ekonomi. Dagens PS
Ekonomen: Så handskas du med snåljåpar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.