Efter ett par tuffa år ser e-handeln en efterlängtad vändning. Svenskarna har återfått shoppinglusten och försäljningen har ökat.
E-handeln lättar: “Ett trendbrott”
Mest läst i kategorin
Svensk e-handel har kämpat i motvind efter pandemin, med överfulla lager och minskad efterfrågan. Men nu är läget annorlunda.
Enligt Svensk Handels e-handelsindikator klickade svenskarna hem varor för 13 miljarder kronor i september – en uppgång på 28 procent jämfört med samma månad förra året.
Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, ser positivt på utvecklingen:
“Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal”.
Något spretigt
Situationen ser dock olika ut beroende på bransch, skriver SvD.
Apoteksvaror är en tydlig vinnare medan det går sämre för bland annat barnartiklar och leksaker.
“Jag har nog inte mött så skilda bilder av hur det går, som nu. Det spretar mer än någonsin. En del går fantastiskt bra och andra går inte bra alls”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets. Men trots detta verkar den negativa trenden ha brutits.
“Det vi ser är ett efterlängtat trendbrott”, säger Müller.
Läs också:
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.