Dagens PS

Dystra siffror: Därför kan matpriset fortsätta skena

Matpriset skenar blir högre
Det är inte bara kassarna som tynger konsumenterna (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 26 aug. 2024Publicerad: 26 aug. 2024

Det krävs inte många matvaror innan siffrorna börjar svida i plånboken. Dyra matkassar har blivit vardag vid det här laget – och kan komma att fortsätta vara vardag även i framtiden. Varför? 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“De högre priserna riskerar också att bli ett nytt permanent prisläge”, skriver WWF om matpriset. 

Tråkiga nyheter för redan pressade konsumenter. 

Men kanske är det en ny verklighet vi måste lära oss att leva med. Klimatförändringarna ser nämligen inte ut att försvinna. 

Klimatkrisen bakom matinflationen

Under de senaste åren har torka och extremväder drivit upp matpriset rejält.

“Flera av de största prisökningarna i butikerna de senaste åren kan kopplas till torka och extremväder”, skriver Dagens Nyheter

Ett exempel är olivolja, där Spaniens minskade skördar har lett till en fördubbling av priserna på den globala marknaden.

Basvaror som ris, socker och kakao har också påverkats av det allt mer oförutsägbara klimatet. De extremt varma somrarna i Sydeuropa och torkan i Västafrika har fått skördar att misslyckas, vilket i sin tur drivit upp priserna. 

I till exempel Ghana och Elfenbenskusten, som står för en stor del av världens kakaoproduktion, har dåliga skördar gjort att priserna rusat från 2 000 till uppåt 10 000 dollar per ton kakao – och dessa kostnader börjar nu märkas även på chokladpriserna i svenska butiker.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Bristande konkurrens – en dold bov?

Konkurrensverket har nyligen pekat ut bristande konkurrens som en annan stor orsak till prisökningarna. 

Enligt deras analys har matpriserna i Sverige stigit med 25 procent sedan 2021, och vissa varor har blivit hela 70 procent dyrare.

Trots att kostnaderna för butikerna har minskat efter pandemin, ligger konsumentpriserna kvar på höga nivåer.

Konkurrensverkets Martin Bäckström förklarar att en dysfunktionell marknad, där ett fåtal aktörer dominerar, gör att priserna inte pressas ned tillräckligt. 

“Kostnaderna har ökat och om konkurrensen fungerar bra behöver detta föras vidare till nästa led (konsumenterna), men här har vi sett att kostnaderna förts vidare plus lite till”, säger Bäckström till SVT.

Ett exempel är smör, där butikernas kostnader ökade med 28 kronor medan konsumentpriset ökade med hela 36 kronor.

Matprisets dystra framtid

Så, vad kan vi vänta oss framöver? 

ANNONS

Tyvärr pekar forskningen på att det riskerar att bli värre.

“Resultaten visar att matinflationen kan öka med mellan 0,9 och 3,2 procentenheter i genomsnitt globalt fram till 2035”, säger Friderike Kuik till DN. 

Hon är meteorolog och senior ekonom på Europeiska centralbanken, och har nyligen utfört en studie som visar att höga temperaturer kan leda till högre matpriser. 

Enligt en annan rapport från ECB och Potsdam Institute for Climate Impact Research från förra året kan klimatförändringarna ge en ökning av inflationen på livsmedel med 50 procent år 2035, med matpriser som stiger 3 procent per år. 

“Framtida klimatförändringar kommer att förstärka omfattningen av extrem värme”, säger Maximilian Kotz som är huvudförfattare till rapporten, enligt Fortune

“Och inflationen ökar när temperaturerna stiger”, avslutar han. 

Läs också: 

För sent att bunkra upp – kaffepriset rusar. Dagens PS

Här är jobben där du tjänar sämst. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]