Matpriserna fortsätter uppåt och dessutom driver kedjornas kampanjer på matsvinnet. Så lyder sammanfattningen efter september i handeln.
Dystra domen: Högre priser och mer matsvinn
Mest läst i kategorin
Priserna i landets livsmedelsbutiker fortsätter uppåt, konstaterar Matpriskollen.
”Även om de värsta matprisökningar verkar vara över så är det oroväckande att det fortfarande finns en press uppåt”, säger Ulf Mazur, grundare och vd hos Matpriskollen.
Efter sex månader med en blygsam ökning på 0,6 procent var ökningen i dagligvaruhandeln 0,2 procent i september, den högsta månadsnoteringen sedan februari.
Matpriskollens statistik bygger på 43 454 olika produkter som prisjämförts.
Choklad, frukt och bär
De kategorier som blivit dyrare i september är framför allt choklad, frukt och bär. Choklad ökade 4,8 procent och priserna fortsatte pressas uppåt av den dyra kakaobönan.
”Chokladkakorna åkte upp i snitt 6,4 procent under september. Sedan i januari 2022 har chokladprodukter höjts med 44 procent och en 200 grams Marabou-kaka är upp 64 procent medan en Aladdin-ask ökat 70 procent”, rapporterar Ulf Mazur.
Frukt och bär har också gått upp. Aubergine och zucchini ökade hela 16 procent i snitt och avokadon steg 10-20 procent.
”Avokadon brukar öka i pris under hösten och det var inget undantag i år heller. Även melonerna ökade”, förklarar Ulf Mazur.
Senaste nytt
Skapar mer matsvinn
Eftersom vi just passerat internationella matsvinndagen relaterar Matpriskollen även till det. Fyra forskare från Karlstad skrev då att man vill stoppa multikampanjer i matbutikerna, alltså de på temat ”köp tre, betala för två” och dylikt.
”Detta är intressant. Man förstår inte riktigt varför vi ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva”, säger Ulf Mazur.
”Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat”.
Erbjudandena ökar
Matpriskollen har gjort en analys av hur dessa multikampanjer utvecklar sig.
Andelen multikampanjer i kedjornas erbjudanden har ökat något i år, till 24 procent av de erbjudanden man marknadsför.
”Det är klart att det blir mer svinn om man köper hem fler förpackningar än det som kommer gå åt närmaste tiden. Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med” konstaterar Ulf Mazur.
Läs mer:
Dystra siffror: Därför kan matpriset fortsätta skena. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.