Dyrtider och inflation. Det har satt sina spår hos svenskarna – och de sitter i även när inflationen sjunker och prisökningarna stabiliseras.
Dyrtider: Då blir svenskarna mer otrogna
Mest läst i kategorin
Accenture har låtit göra en undersökning där drygt 1 500 svenska konsumenter fått svara på frågor om köpbeteende, ur olika synvinklar.
Där konstaterar Accenture att vi håller fast vid de köpbeteenden vi skapade när inflationen härjade som värst i våra butiker och stormarknader.
De dyrtider vi sett hart gjort svenska konsumenter mer prismedvetna.
78 procent av de som svarat hos Accenture säger sig ha märkt av prisökningarna på livsmedel, 57 procent uppger samma sak när det gäller detaljhandel och specialvaror.
Går till fler butiker
En konsekvens av det är att vi har blivit mer otrogna mot våra varumärken och butikskedjor, något som tidigare varit väldigt starkt bland svenska konsumenter.
I dag går i stället den genomsnittlige konsumenten i Accentures undersökning till 2,7 livsmedelsbutiker under ett kvartal.
Vi har även lärt oss att hålla igen, enligt undersökningen.
54 procent säger att de köper färre eller mindre produkter för att spara pengar – 59 procent att de köper fler av sina varor från vad de uppfattar som lågpriskedjor.
Senaste nytt
Mer intresse för lågpris
Intresset för kedjornas egna märkesvaror, EMV, växer men gör det framför allt inom lågpris-segmentet.
Där skiljer sig Sverige en aning från övriga Europa, där kedjor lyckats skapa en marknad även för högkvalitativa och dyrare EMV-produkter.
59 procent uppger ändå att de planerar att köpa fler EMV-varor framöver och att de gör det för att spara pengar.
56 procent menar att detaljhandeln också bör utöka sitt sortiment av egna varumärken.
”Tydlig skillnad”
“Det finns en tydlig skillnad mellan två typer av shoppingupplevelser på den svenska dagligvarumarknaden: låga priser med ett standardsortiment eller ett premiumerbjudande med ett brett utbud och en bättre butiksupplevelse”, säger Snjezana Maric, ansvarig för Accentures retailstrategi i Norden.
”Samtidigt förknippar konsumenter inte någon av de stora livsmedelskedjorna med ett starkt omnikanal-erbjudande – även om var fjärde konsument säger att de kommer göra sina primära matinköp åtminstone delvis via e-handel. Ny teknologi och AI spelar däremot en viktig roll för att få shoppingen att kännas lättare, sömlös och mer skräddarsydd för specifika shoppingbehov”, sammanfattar hon.
Läs mer:
Ger matjättarna rätt – vinsterna har minskat. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.