Dagens PS

Doom spending: Fler unga shoppar bort sin oro

Shoppa bort sin oro
Kan en väska från Prada få mig att må bättre, tro? (Foto: Magnus Lejhall/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 23 sep. 2024Publicerad: 23 sep. 2024

Nu spenderar många unga pengar på lyxkonsumtion för att dämpa sin ekonomiska oro. Det kan dock ha både en och två trista konsekvenser. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Doom spending, kallas det i USA. Ångestshopping eller katastrofshopping, kan vara en rimlig översättning. 

Det handlar om att shoppa för att självmedicinera mot den stress och ångest som man upplever till följd av ekonomisk oro och en osäker framtid. 

Istället för att spara eller investera, spenderar man pengar på resor, kläder och andra lyxvaror för att tillfälligt fly undan ångesten.

Pessimism driver konsumtion

Bakom detta shoppingbeteende ligger känslan av att framtiden ser dyster ut. 

Sex av tio svenskar mellan 18 och 24 år är exempelvis mer oroliga över sin egen ekonomi i dag än för ett halvår sedan. Samtidigt känner 74 procent oro över sin boendesituation

Enligt en studie från Psychology Today är det vanligt att dessa känslor av oro driver unga till impulsköp.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Ett globalt fenomen

Enligt en undersökning av Intuit Credit Karma är 96 procent av amerikanerna oroliga för ekonomin, och över en fjärdedel ägnar sig åt doom spending för att hantera stressen. 

ANNONS

“Det känns som om jag aldrig kommer ha råd med ett eget hem, så varför inte unna mig något istället”, säger en av de tillfrågade.

Det här beteendet är dock inte unikt för USA – liknande tendenser ses även i länder som Colombia och Sverige, där unga vuxna kämpar med samma ekonomiska press.

“Den generation som växer upp nu är den första generationen på länge som kommer att vara fattigare än sina föräldrar”, säger finansföreläsaren Ylva Baeckström till CNBC

“Det finns en känsla av att du kanske aldrig kommer att kunna uppnå det som dina föräldrar har uppnått”.

Farligt för framtiden

Även om det kan kännas bra i stunden, varnar experter för att doom spending kan leda till problem längre fram. 

”Det ger en känsla av kontroll nu, men riskerar att försätta dig i en svår ekonomisk situation i framtiden”, säger Baeckström.

Att spendera så mycket pengar påverkar inte minst ungas förmåga att spara för framtiden. Genom att spendera pengar på kortsiktiga nöjen som resor och designkläder för att hantera stress och osäkerhet, minskar möjligheterna att bygga upp ett långsiktigt sparande. 

Om pengarna istället investerades eller sparades, skulle det öka chanserna för unga att på sikt uppnå större ekonomisk trygghet, exempelvis genom att kunna köpa en bostad.

ANNONS

För att bryta mönstret rekommenderar experter att man försöker skapa en starkare relation till pengar och att man försöker motstå impulsen att spendera i stunder av stress – även om det vara lättare sagt än gjort.

Läs också:

Här bor Europas olyckligaste tonåringar. Dagens PS

Spendera, spara och må bra med medvetna utgifter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Jämför elavtal

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]