Dagens PS

Din julklapp blir svårare att lämna tillbaka

julklappar
Att lämna tillbaka julklappen kan vara svårare än du tror. (Foto: TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 28 dec. 2022Publicerad: 28 dec. 2022

E-handeln lockar med fria returer, och nog kan det kännas bra att lämna tillbaka en julklapp du ändå inte vill ha. Men egentligen är det bättre att skänka vidare det du är missnöjd med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I USA förväntas 18 procent av de varor som kunder har köpt till jul bli tillbakalämnade. Men nu börjar bolag ta betalt för returerna och för att återföra dem i lager.

De som har lovat fria returer ber i stället kunderna att behålla varan samtidigt som de betalar ut full ersättning. Varför?

Jo, om varans pris är lägre än fraktpriset så förlorar bolaget på att du skickar tillbaka julklappen, även om de senare kan sälja den till någon annan.

Det innebär att billiga varor och tunga varor ofta får stanna kvar hos sina ägare, skriver Forbes.

Kostnadskrävande med julklapp på retur

Det handlar inte bara om att det kostar pengar att skicka något med posten – det är också kostsamt att återföra sakerna till lager.

”När de spenderar pengar på att ta tillbaka varan, bearbeta den, inspektera den, lägga den tillbaka på hyllorna och skicka den igen, så finns ingen vinst kvar”, säger Narvars vd Amit Sharma till Forbes.

”Det är helt enkelt inte en hållbar affärsmodell”, säger Sender Sharmiss, vd på goTRG, ett bolag som hjälper återförsäljare att hantera e-handelsärenden.

Även i Sverige är fria returer regel i e-handeln, och även här händer det att kunder får beskedet att behålla varan hellre än att skicka tillbaka den vid en retur.

ANNONS

.Men om vi ändå returnerar varan är risken stor att den inte alls säljs vidare, utan hamnar i soporna.

”De senaste åren har det varit mycket mer produkter som returneras i högre andel och mycket mer slängs. Det är helt enkelt för dyrt för företagen att ta hand om det”, säger Carl Dalhammar.

ANNONS

Senaste nytt

Tänk till före retur

Ett stort slöseri med material, energi och arbetskraft till ingen nytta, med andra ord.

Nu har USA:s e-handlare börjat granska kunderna som beställer, och skräddarsy villkoren så att man inte gynnar personer som vanemässigt bara skickar varor runt världen.

För den som vill förbättra situationen på egen hand kan det vara ett tips att skänka den oönskade varan till välgörande ändamål i stället. Eller varför inte ge bort den som present till en släkting som behöver den bättre.

Läs också:

2022 har varit tufft för e-handelsbolagen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS