Unga konsumenter håller hårt i sina pengar. Det finns ett nytt tankesätt som genomsyrar deras konsumtionsmönster.
Det här lägger generation Z pengarna på
Mest läst i kategorin
Generation Z, det vill säga de som är födda mellan 1997 and 2012, har även de tvingats att spara i de tuffa ekonomiska tiderna.
De rör sig om dagens unga som är på väg in i vuxenlivet, där gruppen som helhet utgör en stor del av världens rikedom, och där vissa uppskattningar säger att Generation Z är värd 450 miljarder dollar i global köpkraft.
Gen Z håller i sina pengar
Den nya generationen tänker dock annorlunda än tidigare generationer, där dagens unga inte slänger ut sina pengar till höger och vänster. Det beror till stor del på att många av dem får arbeta hårt för sina slantar, ofta genom flera olika jobb.
Istället för att slösa väljer Gen Z noga vad de vill köpa, där det går in mycket research bakom köpen. Impulsköpen är därmed över menar Tamara Charm på McKinsey & Company.
“Gen Z är verkligen kunniga på att kolla telefonen, sina appar, webbplatsen, butiken, om och om igen för att komma på: ‘Vad vill jag? Vad behöver jag? När ska jag få det.'”
Hållbarhet i fokus
Det finns även en ökad medvetenhet bland dagens unga, i valet av produkter.
“Den här generationen tar personliga steg för att minska sin miljöpåverkan. Om de inte ser att deras inköp stämmer överens med det, så kommer de att driva på för ett bättre alternativ”, säger Charlie Reed, hållbarhetschef på Intuit.
Det är även viktigt med transparens hos bolagen, de måste klart och tydligt visa vad de står för om de ska få ta del av Gen Z:s pengar, enligt BBC.
Dagens unga är med andra ord lite mer svårflirtade, men när deras krav är uppfyllda är även de redo att öppna sina plånböcker.
Läs även:
Larmet: Därför kommer Generation Z inte att göra karriär – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.