Dagens PS

Det här sparar du till om du är man 

Sparar män och kvinnor
Att män sparar till bilar kan låta stereotypt, säger Sparbankens privatekonom (Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT/Montage)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 04 sep. 2024Publicerad: 04 sep. 2024

Jag vet. Inte ska man väl dra alla över en och samma kam. Men enligt en ny undersökning finns det faktiskt ganska stora skillnader i vad vi sparar till beroende på vilket kön vi har. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kanske tydligast av allt är dock att svenskarna är hyfsat duktiga på att spara – oavsett kön. 

Enligt en undersökning från Sparbanken Skåne sparar nio av tio i åldern 18-29 pengar varje månad. 

Det är när det kommer till våra sparmål som skillnaderna börjar ge sig till känna. 

Hobbys och bilar 

Medan kvinnor i högre grad sparar till framtida resor har männen sitt sikte inställt på fordon och hobbys. 

24 procent av männen uppger att de sparar till ett framtida bilköp medan 25 procent av dem sparar till sin hobby. Endast 14 procent av kvinnorna gör desamma. 

Det omvända gäller för resor, där 42 procent av männen ser det som ett sparmål jämfört med 54 procent av kvinnorna. 

“Det låter stereotypt”, säger Sparbankens privatekonom Joanna Ulfsdotter Johnsson. “Men vi ser att män i högre grad sparar till ett fordonsköp. Män är också tydligare med att de stoppar undan pengar till sin hobby, medan kvinnorna i högre grad sparar till en reseupplevelse”. 

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Inte prio 

ANNONS

Ovanstående sparmål är dock sekundära för majoriteten. 

Samma undersökning visar nämligen att de flesta – oavsett kön – har buffertbyggande och bostadsköp som prio ett när de sparar. 

72 procent av männen uppger att de sparar till en buffert för oförutsedda händelser och 74 procent av dem sparar till bostadsköp. 

Samma siffror ligger på 75 respektive 70 procent för kvinnor. 

Aktier och fonder

Vad mer? 

Enligt undersökningen är kvinnor mer intresserade av att lära sig om olika sparformer jämfört med männen. 

75 procent av kvinnorna vill fördjupa sina kunskaper om sparande, jämfört med 63 procent av männen. 

Går man in på detaljer är det framförallt aktier och fonder som lockar. Hela 80 procent av kvinnorna vill veta mer om detta, jämfört med 69 procent av männen. 

ANNONS

Joanna Ulfsdotter Johnsson menar att det handlar om att kvinnor ofta saknar självförtroende i ekonomiska frågor, och att deras faktiska kunskaper inte nödvändigtvis är lägre.

“Män oroar sig mindre och efterfrågar också ny kunskap i mindre utsträckning”, säger hon, och tillägger:

“Min absoluta övertygelse är att kvinnor inte kan så mycket mindre än män, utan bara att de har ett sämre självförtroende i ekonomiska frågor”. 

Hela listan

Det här sparar vi till:

Buffert för oförutsedda händelser

  • Män: 72 procent
  • Kvinnor: 75 procent

Kontantinsats och bostadsköp

  • Män: 74 procent
  • Kvinnor: 70 procent
ANNONS

Resor

  • Män: 42 procent
  • Kvinnor: 54 procent

Nöjen

  • Män: 29 procent
  • Kvinnor: 33 procent

Pension

  • Män: 29 procent
  • Kvinnor: 31 procent

Hobby

  • Män: 25 procent
  • Kvinnor: 14 procent

Fordonsköp

ANNONS
  • Män: 24 procent
  • Kvinnor: 15 procent

Inredning som möbler

  • Män: 14 procent
  • Kvinnor: 21 procent

Kläder och accessoarer

  • Män: 10 procent
  • Kvinnor: 12 procent

Hemelektronik

  • Män: 11 procent
  • Kvinnor: 7 procent

Annat

  • Män: 3 procent
  • Kvinnor: 5 procent
ANNONS

Läs också:

Nej till arv – därför kan nästa generation bli lottlös. Dagens PS

Semester 2025? Så mycket måste du spara. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Jämför elavtal

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]