Dagens PS

De skuldsätter sig – för barnens rätt till märkeskläder

Märkeskläder unga
Unga föräldrar behöver låna pengar för att kunna handla märkeskläder till barnen (Foto: Magnus Lejhall/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 15 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

Unga kvinnors skulder har exploderat. Näthandel, köp nu – betala senare och konsumtionshets pekas ut som boven i dramat. Ibland börjar dock lyxfällan i barnrummet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Redan i somras slog Kronofogden larm om att unga kvinnors skulder har ökat med 106 procent på ett decennium.

Bara under de senaste två åren har deras skulder ökat med 22 procent. Nu är deras medianskuld bara 50 kronor lägre än männens. 

Även hos den äldre generationen är det kvinnor som står för den största ökningen. Antalet kvinnor över 65 som ansöker om skuldsanering har ökat med 13 procent på ett år.

När P1 Morgon pratar om skuld-fenomenet med budget- och skuldrådgivaren Anna Huzell, läggs fokus bland annat på de unga föräldrarna. 

“Ett utanförskap”

“Jag har fått höra många gånger av unga föräldrar idag att de behöver låna pengar för att ha råd att handla dessa märkeskläder till barnen för att de inte ska känna ett utanförskap”, säger Huzell. Hon tillägger: 

“Man känner sig pressad i många lägen att leva upp till en standard som man kanske inte har egna pengar till. Man tar ett lån till och sen löser man ett annat lån med ytterligare lån och sen är man fast”.

Hon får medhåll från Jacob Östberg, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet, som även han nämner unga personers strävan efter att leva upp till en viss standard. 

Enligt Östberg har företagen blivit väldigt duktiga på att måla upp en bild av att vi, med hjälp av deras produkter, kan bli den bästa möjliga varianten av oss själva. 

ANNONS

“Att förvandla mig själv till en bättre variant av mig själv är nästan en plikt att göra. Och då tycker man att skuldsätta sig är en förhållandevis liten uppoffring för att kunna nå till den här paradisiska framtid som utlovas”, säger han till Sveriges Radio

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Mer impulsiv” 

Även professor Terhi-Anna Wilska lyfter problemet med att många unga tar snabblån för att kunna köpa märkeskläder – något hon menar delvis beror på impulsivitet. 

“De ungas konsumtion är mera impulsiv än tidigare. Det finns ett samband mellan att använda sociala medier och impulsiv konsumtion, till och med köpberoende”, säger hon till Svenska Yle. Hon tillägger: 

“Dyra kläder är ett sätt att intala sig själv att man är i en högre ställning i samhället och att man har pengar”.

Läs också:

Bli rik: Genom att sänka din egen lön – experten reder ut. Dagens PS

Allt fler svenskar till Kronofogden – men resor utomlands ökar i jul. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]