Vi julshoppar lika mycket även när ekonomin krisar. Nu har forskare och psykologer undersökt varför. Här är deras svar.
Därför överlever julshoppandet kriserna
Mest läst i kategorin
Enligt HUI, Handelns utredningsinstitut, kommer årets julhandel minska med tre procent jämfört med 2022.
Därmed hamnar vi på samma nivå som senaste ”pandemijulen”, 2021.
Det är en marginell minskning i en tid av ekonomisk kris, krig i närområdet, klimatförändringar och terrorhot.
Julhandlandet är dock i stort sett resistent mot all påverkan, konstaterar experterna.
Var femte leksak
Det är till exempel så att en dryg femtedel av alla leksaker som säljs i Sverige under ett år, säljs i december månad.
”Just julens konsumtion är speciell. Jag tror att man måste skilja ut den från övrig konsumtion under året”, säger Annika Nordlund, docent i psykologi vid Umeå universitet med inriktning på konsumtion, till forskning.se.
”Det finns så mycket förväntningar. I år ska vi ta det lite lugnt kan man tänka. Men sedan går det ändå över styr med julklappar och annat. Vi vill ha den stjärnprydda, fantastiska julupplevelsen. Vi vill att julen ska vara som den ska vara. Vi vill inte göra barnen besvikna”, säger hon.
Julen är presenter
Vi har också låtit julen i så hög grad kretsa kring julklappar och konsumtion, påpekar Nordlund.
”Det är en högtid med så tydligt och stort fokus på konsumtion. Det blir en jämförelsehets. Man jämför sig själv med tidigare jular och vill i alla fall inte att det ska bli sämre. Barnen jämför sig med varandra”.
”Det är en press som är svår att stå emot, särskilt i relationen mellan vuxen och barn”.
Tre mål – som krockar
Enligt Annika Nordlund finns det tre mål som styrs oss i sammanhanget.
Det första är att vi vill göra rätt och vara moraliska och korrekta, till exempel att shoppa måttligt och genomtänkt.
Problemen är de andra två – att vi vill ha en vinst i våra egna liv i form av tid, status och pengar, samt att vi vill ha njutning och leva gott här och nu.
”Mål två och tre kan hindra ett mer miljövänligt beteende, det vill säga mål ett”, konstaterar Annika Nordlund.
Missa inte: Årets julskinka 2023 – bäst i alla tester
”Vana att konsumera”
”Vi har varit så vana vid att konsumera och shoppa nytt. Det har varit den normala situationen. Och vanor är notoriskt svåra att bryta, särskilt om de innebär en lägre livskvalitet. Resande och konsumtion är det många upplever har gett dem guldkant i livet”.
Sammanfattningen?
Det är svårt att få människor att ge upp det goda i livet, eller ens minska på det.
Men det krävs kanske inte ens någon forskning för att inse?
Läs även:
Här är julklapparna du inte ska köpa – Dagens PS
Här är Europas bästa julstäder – en är svensk – Dagens PS
All klassisk julmat är dyrare i år – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.