Dagens PS

Därför krossar Facebook din privatekonomi

OBS! Bilden är ett montage. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 sep. 2016Publicerad: 15 sep. 2016

I en analys av en redaktör på Marketwatch, som tar stöd av flera undersökningar på området, framgår det att människor har för vana att göra som alla andra på Facebook när det gäller köpvanor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ingen vill känna sig utanför “familjen” och per automatik shoppas det exempelvis både semesterresor och märkeskläder av bara farten när den typen av förströelse får hög exponering av vänkretsen i den sociala mediekanalen.

Sociala nätverk som Facebook kan “normalisera köpupplevelsen”, hävdar Elizabeth Lombardo, som är psykolog och författare, skriver Market Watch.

“När flera personer i ditt sociala nätverk har skor för 500 dollar kan det se ut som alla köper samma skor, därmed lockas också du att köpa skorna – fast du egentligen har råd med det”, säger Elizabeth Lombardo.

Sedan finns det förstås undantag från regeln och som gläds med andras flitiga semesterresande och lyxshoppande, utan att själva frestas att göra samma sak, säger en annan expert i artikeln.

Men det finns flera undersökningar som alltså visar på motsatsen. En av några som nämns av Market Watch – och som släpptes i somras – visar att fyra av tio amerikaner (39 procent) med sociala mediekonton hakar på semesterinköp och andra köpvanor som deras vänner gör i deras sociala mediekanal. 11 procent i rapporten, som omfattar 1 000 amerikaner, uppger att de gjort inköp under senaste året som kan relateras till deras vänners inlägg på det sociala forumet.

LÄS MER: “How your Facebook account can slowly destroy your finances”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]