Dagens PS

Bor du också i Zoom-town?

Femår har fördubblat jobbpendlingen i Sverige
En altan i Zoomtown? Kanske det. 1,8 miljoner svenskar arbetar regelbundet på distans och nu har vi fått 13 definierade ”Teams-trakter”. (Foto: Jessica Gow/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 13 maj 2024Publicerad: 13 maj 2024

Nu ritas kartan om. Sverige har fått 13 ”Teams-trakter” med långpendlare sedan 2019. Här är listan över var pendlandet exploderar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Man brukade säga att Sverige är ett långt land.

Det är fortfarande sant – men nu med tillägget att Sverige är ett långpendlande land.

Organisationen Sveriges ingenjörer har lagt fram en ny rapport – ”Vart finns Sveriges zoom-towns – eller teams-trakter. Här finns långpendlarna” – som beskriver hur 87 000 svenska ingenjörers arbetsliv förändrats genom distansarbete sedan 2019.

Fördubblats på fem år

Förändrats har det. Radikalt. På Gotland och i Härjedalen har antalet långpendlande ingenjörer i stort sett fördubblats på knappt fem år.

I totalt 13 ”Teams-trakter” eller ”Zoom-towns” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin.

Det har påverkat både löner och bostadspriser, konstaterar Sveriges ingenjörer i rapporten.

ANNONS

Senaste nytt

13 Teams-trakter

”I vår undersökning av var ingenjörerna bor och vad de jobbar med före respektive efter pandemin har vi listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019”, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef hos Sveriges ingenjörer.

ANNONS

”På Gotland och i Härjedalen har antalet långpendlande ingenjörer i det närmaste fördubblats på några få år. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen”, säger Johan Kreicbergs.

1,8 miljoner jobbar på distans

Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar i dag 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.

”Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser”, säger Johan Kreicbergs och tar ett exempel.

”En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger”, påpekar han.

Gemensamt för de 13 ”Teams-trakter” man identifierat är långpendling till någon av de tre storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg eller Malmö–Lund.

Fakta/Så många fler ingenjörer har mer än tio mil till jobbet

Siffrorna mäter ökningen av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats, procenten är alltså ökningen långpendlare

Ökning av ingenjörer som långpendlar (Mer än 10 mil till jobbet)

ANNONS
OrtÖkning (%)
Visby/Gotland93%
Sveg/Härjedalen92%
Falun92%
Värnamo75%
Lidköping63%
Ljungby61%
Habo59%
Haparanda59%
Hofors59%
Gävle59%
Timrå58%
Arvika56%
Borlänge51%
(Källa: Sveriges ingenjörer)

Vanligaste pendlingsdestinationerna 2024

OrtProcent (%)Destination
Hofors68%Stockholm-Solna
Visby/Gotland62%Stockholm-Solna
Timrå62%Stockholm-Solna
Haparanda59%Stockholm-Solna
Falun54%Stockholm-Solna
Borlänge49%Stockholm-Solna
Gävle48%Stockholm-Solna
Lidköping48%Göteborg
Ljungby29%Malmö/Lund
Sveg/Härjedalen43%Övriga destinationer
Värnamo42%Övriga destinationer
Habo41%Övriga destinationer
(Källa: Sveriges ingenjörer)

Läs mer:

Män – de stora förlorarna på hemmakontoret? Dagens PS

Morot eller piska: Kan högre löner fylla kontoret? Dagens PS

Därför är kontoret helt dött på fredagar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS