Nu ritas kartan om. Sverige har fått 13 ”Teams-trakter” med långpendlare sedan 2019. Här är listan över var pendlandet exploderar.
Bor du också i Zoom-town?
Mest läst i kategorin
Man brukade säga att Sverige är ett långt land.
Det är fortfarande sant – men nu med tillägget att Sverige är ett långpendlande land.
Organisationen Sveriges ingenjörer har lagt fram en ny rapport – ”Vart finns Sveriges zoom-towns – eller teams-trakter. Här finns långpendlarna” – som beskriver hur 87 000 svenska ingenjörers arbetsliv förändrats genom distansarbete sedan 2019.
Fördubblats på fem år
Förändrats har det. Radikalt. På Gotland och i Härjedalen har antalet långpendlande ingenjörer i stort sett fördubblats på knappt fem år.
I totalt 13 ”Teams-trakter” eller ”Zoom-towns” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin.
Det har påverkat både löner och bostadspriser, konstaterar Sveriges ingenjörer i rapporten.
13 Teams-trakter
”I vår undersökning av var ingenjörerna bor och vad de jobbar med före respektive efter pandemin har vi listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019”, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef hos Sveriges ingenjörer.
”På Gotland och i Härjedalen har antalet långpendlande ingenjörer i det närmaste fördubblats på några få år. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen”, säger Johan Kreicbergs.
1,8 miljoner jobbar på distans
Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar i dag 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.
”Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser”, säger Johan Kreicbergs och tar ett exempel.
”En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger”, påpekar han.
Gemensamt för de 13 ”Teams-trakter” man identifierat är långpendling till någon av de tre storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg eller Malmö–Lund.
Fakta/Så många fler ingenjörer har mer än tio mil till jobbet
Siffrorna mäter ökningen av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats, procenten är alltså ökningen långpendlare
Ökning av ingenjörer som långpendlar (Mer än 10 mil till jobbet)
Ort | Ökning (%) |
---|---|
Visby/Gotland | 93% |
Sveg/Härjedalen | 92% |
Falun | 92% |
Värnamo | 75% |
Lidköping | 63% |
Ljungby | 61% |
Habo | 59% |
Haparanda | 59% |
Hofors | 59% |
Gävle | 59% |
Timrå | 58% |
Arvika | 56% |
Borlänge | 51% |
Vanligaste pendlingsdestinationerna 2024
Ort | Procent (%) | Destination |
---|---|---|
Hofors | 68% | Stockholm-Solna |
Visby/Gotland | 62% | Stockholm-Solna |
Timrå | 62% | Stockholm-Solna |
Haparanda | 59% | Stockholm-Solna |
Falun | 54% | Stockholm-Solna |
Borlänge | 49% | Stockholm-Solna |
Gävle | 48% | Stockholm-Solna |
Lidköping | 48% | Göteborg |
Ljungby | 29% | Malmö/Lund |
Sveg/Härjedalen | 43% | Övriga destinationer |
Värnamo | 42% | Övriga destinationer |
Habo | 41% | Övriga destinationer |
Läs mer:
Män – de stora förlorarna på hemmakontoret? Dagens PS
Morot eller piska: Kan högre löner fylla kontoret? Dagens PS
Därför är kontoret helt dött på fredagar. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.