Miljonintäkter har underbyggts av uppblåsta siffror, avslöjar Breakit. ”Poddcastgeddon är här”.
”Bomb” för Alex & Sigge – poddeliten i fritt fall
Mest läst i kategorin
En justering av statistikverktyget hos företaget Libsyn – världsledande bland podcasts och en plattform som används av några av Sveriges största podcasts – avslöjar grova fel i den svenska poddelitens lyssnarsiffror, rapporterar sajten Breakit på torsdagen och beskriver läget som ett ”poddcastgeddon”. I vissa fall har lysningarna nu halverats – och värre kan det bli, skriver sajten och kallar det för en ”nyhetsbomb”.
Ett exempel på de som drabbas hårt är medieprofilerna Alex Schulmans och Sigge Eklunds succépodd ”Alex & Sigge Podcast” som ansetts vara Sverige största. Länge har siffran 750.000 unika lyssnare i veckan kommunicerats utåt till annonsörer som fått betala 110.000 kronor per reklaminslag. Men nu kan riskerar alltså Alex & Sigge – och många med dem – att tvingas justera ned priserna rejält, skriver Breakit men konstaterar att detta inte skett ännu.
Efter Libsyns ändringar – som enligt Breakit kommer efter både påtryckningar från branschorganisationen IAB samt ett kommande statistikverktyg från IT-jätten och konkurrenten Apple – har de två mediekändisarnas podcast ”bara” 400.000 lyssningar i veckan. En minskning på 38 procent.
”De halverades i stort sett då Libsyn började kommunicera lyssningar istället för downloads. Detta var väntat och inget som vi blev förvånade över”, säger Felicia Lagerwall, vd för Perfect Day Media som är bolaget bakom podcasten.
Perfect Day Medias dåvarande vd Hannah Widell har tidigare uppgett att podden drog in 12-15 miljoner kronor på ett år.