Dagens PS

Bokningstjänster står hotellen dyrt

De nätbaserade bokningstjänsterna kostar hotellen miljarder i provision. (Foto: TT)
De nätbaserade bokningstjänsterna kostar hotellen miljarder i provision. (Foto: TT)
Marcus Birro
Marcus Birro
Uppdaterad: 31 maj 2018Publicerad: 31 maj 2018

Det blir dyrt för hotellen när du bokar ditt hotellrum via en bokningstjänst på nätet. Bara hotellbranschen i Norden betalar varje år två miljarder kronor till förmedlingstjänster av hotellrum.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om kunderna bokar sitt hotellrum via en av de vanligaste bokningssidorna måste hotellen betala en provision till dessa. Den uppgår till mellan 15 och 25 procent.

“Enbart vi betalar nu runt 250 miljoner kronor årligen i sådana provisioner. Det är en jätteutmaning, säger Torgeir Silseth, som är koncernchef för Petter Stordalens kedja Nordic Choice.

Enligt Silseth uppgick hotellkedjans provisionsbetalningar enbart till Google för fem år sedan till 3-4 miljoner kronor om året – den summan har nu vuxit till över 70 miljoner, rapporterar Expressen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS