Endorfinkickar och oplanerade inköp. Det handlar om Black Friday och Black Week. ”Skrämmande siffror”, säger en export om ny statistik.
Black Friday: "Skrämmande siffror"
Mest läst i kategorin
Enligt en ny undersökning Ica-banken presenterar kommer 46 procent av de svarande att handla sådant de inte behöver eller planerat för när handels stora hittepå-event, Black Week och Black Friday, nu är över oss.
”En skrämmande siffra”, säger Ica-bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér hos NA.
”Det är otroligt högt och förvånade mig mycket”, tillägger han om resultaten i undersökningen.
Magnus Hjelmér menar att det är klokt att göra en budget inför reahelgerna och sedan följa den.
”Oavsett vad snittköpet är så innebär det ju att det är pengar som går till shopping som egentligen skulle användas till att betala hyran eller elräkningen”, är hans kommentar till oplanerade eller onödiga inköp.
Se upp för fejkreor under Black Friday
Ica-bankens vardagsekonom varnar även för det utbredda reafusket.
”Det gäller att vara oerhört vaksam för ”fejkreor”. Där tycker jag att man kan använda prisjämförelsesajter”, tipsar han.
I Ica-bankens undersökning säger 57 procent av kvinnorna att de spontanshoppat under reaperioder, medan andelen bland männen är 35 procent.
Bland unga kvinnor är andelen ännu högre, 69 procent.
”Det är kanske inte så förvånande. När det gäller unga kvinnor så driver sociala medier hets kring konsumtion. Kronofogden visar siffror på att ökningen av överskuldsättning bland unga kvinnor är skrämmande hög de senaste åren”, påpekar Hjelmér.
Senaste nytt
”Känns som en belöning”
Det handlar om kickar, menar Johanna Lindström, lektor i internationell marknadsföring vid Åbo akademi.
”Ibland får man en liten endorfinkick av att köpa något. Det kan också kännas som en belöning och få oss att må bättre. Vi köper kanske mer än vi annars skulle eftersom vi upplever att vi gör ett kap och får saker billigare”, sammanfattar Lindström hos Yle.
Jättekampanjer som Black Friday är utformade för att utnyttja konsumenters impulsiva beteenden, konstaterar Johanna Lindström.
Vi ska helt enkelt köpa så mycket som möjligt så fort som möjligt.
”Företag försöker styra impulserna så att man fattar ett köpbeslut. De spelar på känslan att man missar något om man inte köper”, menar hon.
Fem bästa råden: Så gör du på Black Week och Black Friday. Dagens PS
Miljardökning väntas under Black Week. Dagens PS
Stora kedjor darrar inför minskat köptryck. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.