Superklipp och superpriser och röda prislappar – det är Black Friday och en hel Black Week. Så här undviker du att bli lurad i readjungeln.
Black Friday: Så slipper du bli lurad på rea
Mest läst i kategorin
Black Friday drar numera igång julhandeln på allvar och vi har en dryg månad med röda lappar och otaliga löften om fynd och klipp. Eller det lockande i att köpa nu och betala senare.
När SvD idag guidar genom denna djungel är det första rådet kanske det viktigaste – köp bara det du behöver.
Det andra är att en röd prislapp inte betyder att priset faktiskt är lägre. Det är inte ovanligt att företag höjer priserna under hösten och sedan sänker dem igen inför Black Friday, så att rabatten ska framstå som större än den egentligen är.
Nya regler inför Black Friday
Sedan 1 september gäller nya regler för hur man ska informera om reapriser. I stället för att jämföra reapriset med det senaste priset innan måste butiken redovisa det lägsta pris man sålt produkten för de senaste 30 dagarna.
Ska man vara säker på att göra ett klipp krävs att man börjar bevaka prisnivån i god tid, säger Maria Wiezell som är konsumentvägledare hos Sveriges konsumenter.
“Så fort du kommer på att du vill köpa något på Black Friday eller julrean ska du börja följa prisutvecklingen. Annars har du ingen aning om det är nedsatt eller inte”, säger Maria Wiezell.
Senaste nytt
Vilseledande
En annan taktik för att priset ska verka extra lågt är att man jämför med tillverkarens rekommenderade pris.
“Jämför man med ett rekommenderat pris kan man inte kalla det för rea eller extrapris. Vissa butiker har ständigt nedsatta priser, men då är det en lågprisbutik och inte rea, säger Maria Wiezell.
Det gäller också att de varor butikerna lockar med en kraftig rabatt på, verkligen finns.
“Företag får inte locka med rea om det inte finns så många varor att det motsvarar efterfrågan, säger Henric Jonsson, vägledare vid Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.
Kolla regler för returer
Det är också viktigt att kolla regler för returer och att vara medveten om att det vid näthandel vanligtvis är 14 dagars ångerrätt som gäller, och det även för reavaror.
Konsumentvägledarna konstaterar också att om ett pris verkar för bra för att vara sant så är det nog så.
Då bör man noggrant kolla företaget man tänker handla av och se så de har tydliga kontaktuppgifter på nätet.
“Företag som inte vill tala om vilka de är har sällan rent mjöl i påsen”, säger Maria Wiezell.
Osäker? Avstå
På samma sätt ska man vara försiktig med sina kortuppgifter och avstå om man har minsta tvekan, är rådet.
På samma sätt ska man använda betalalternativ man känner igen. Funktionen 3D-secure som Visa och Mastercard utvecklat höjer säkerheten genom att kräva mobilt bank-ID när köpet signeras.
Och skulle du fundera på vad en ”rea” rent konkret är lyder Konsumentverkets definition så här;
”En rea får bara pågå under en begränsad tid, reapriset ska vara väsentligt lägre än ordinarie pris, och varan måste finnas i butikens ordinarie sortiment”.
Läs även: Prisexperten: 7 av 10 varor dyrare under Black Friday
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.