Biltema är inte imponerade av Ikeas velande med priset på korv. Det handlar helt enkelt om en pr-kupp, enligt korvkonkurrenten.
Biltema: "Ikeas korv-velande en pr-kupp"
Mest läst i kategorin
Biltema reagerade snabbt efter beskedet från Ikea att korvpriset skulle höjas, något som Dagens PS tidigare rapporterat om. Redan samma dag skickar man ut ett meddelande till pressen, berättar Expressen.
”Vi ser att priserna går upp hos våra konkurrenter på en klassisk varmkorv med bröd”, skriver Biltema. “Men hos oss på Biltema är det en självklarhet att behålla prisnivån på vår klassiker. En biltemakörv ska kosta 5kr och inte mer!”
Starka reaktioner från kunderna
Beskedet från Ikea väcker starka känslor, och kunderna låter Ikea veta att beslutet om höjt korvpris inte är populärt. Den massiva kritiken får effekt, och redan i dag, två dagar senare, ändrar sig möbeljätten.
”Många har hört av sig för att visa sin kärlek till båda korvarna och samtidigt påpekat ojämlikheten i priset”, skriver företaget i ett pressmeddelande. ”Ni har rätt så därför sänker vi priset, igen.”
”En korv är en korv – oavsett form”, fortsätter man. ”Alltid 5 kronor på Ikea”.
“Pr-kupp vad de än säger”
Biltema är säkra på att det helt enkelt handlar om ett pr-drag från Ikeas håll.
– Det var inte fråga om man skulle backa, utan när, säger Johan Gerdevåg, Biltemas marknadschef enligt Expressen.
Gerdevåg anser att det är uteslutet att Ikea inte har koll på hur kunderna reagerar på ett sådant besked.
“Det är rimligt att anta är att det är PR-kupp oavsett vad dom säger”, säger Johan Gerdevåg enligt Expressen. “Förhoppningsvis var det det i alla fall, om jag ska uttala mig snällt”
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.