Dagens PS

Barnbanker – med betalkort till nioåringar

Barnbanker bankernas metod att säkra framtidens kunder
När unga dissar de fysiska bankkontoren väljer bankerna att skapa ”barnbanker” och utfärdar betalkort till så unga kunder som nioåringar. (Foto: Jessica Gow/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 juli 2024Publicerad: 16 juli 2024

De behöver ingen bank. Och kommer aldrig att besöka någon. Det handlar om Generation Alpha. Nu har bankerna hittat sitt motdrag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För inte så länge sedan kunde barn få en bankbok med en slant insatt i dopgåva eller på någon av sina första födelsedagar.

Nu handlar det om Generation Alpha, de födda från tidigt 2010-tal och till mitten av 2020-talet.

När de öppnar sitt första bankkonto gör de det med några tryck på en skärm. Tanken på att kliva in på ett lokalt bankkontor är fullständigt främmande.

Ska ge en smak av vuxenlivet

Det är naturligtvis inget de traditionella bankerna finner sig i stillasittande.

Motdraget?

”Barnbanker” i form av digitala appar som ger barn och unga tonåringar en smak av deras första bankkonto och betalkort till så unga som nioåringar.

Apparna ”gameifieras” för att likna spel och skapa engagemang. Målet är att lära ut tekniker att spara pengar och skapa sparmål.

I Australien kör National Australian Bank, NAB, med betalkortet Spriggy medan Commbank lanserade Kit i slutet av förra året, skriver SMH.

ANNONS

Båda är ”fickpenningsappar” för att ge moderna barn chansen att möta moderna banker och moderna tjänster.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

”Allt barn känner till”

“Digitala pengar är allt barn känner till nuförtiden. Verkligheten är att kontanter inte är något de behöver veta. Digitala verktyg som sparmål som nås med små ikoner kan belöna dem på ett sätt de relaterar till”, säger en mamma vars 15-åring haft Spriggy sedan han var elva år.

Digitalbanken Up registrerar cirka 1 000 nya kunder per dag och är på väg mot en miljon kunder. De flesta nya kunder är 16-20 år.

“Under de kommande tio åren kommer varje enskild australiensare i bankåldern antingen att ha en mobilbankapp, eller kommer att ha vuxit upp med en mobilbankapp, vilket är ganska fascinerande att tänka på”, säger medgrundaren Dom Pym.

”Konkurrerar med Google”

Pym säger att Up konkurrerar mer med världsledande plattformar som Google, Facebook, Snapchat och Instagram mer än med Australiens fyra stora banker.

“När unga människor använder appar i världsklass varje dag förväntar de sig att deras bankapp också är så bra”, säger Pym.

I dag är det fortfarande så att de digitala bankapparna förlorar sina kunder till traditionella banker när de börjar jobba eller när de ska ta sitt första bostadslån.

ANNONS

Up tänker möta det genom att även bli digital bostadslånegivare inom kort.

Fel sorts föräldrar upprör Australien. Dagens PS

“Har bankerna guldfiskminne?” Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]