Införs i år och påverkar alla bankkunder.
Bankchef varnar för okända lagen
Mest läst i kategorin
Dina Pengar i Expressen skriver om den nya och fram till nu okända lagen, PSD2, som införs i år och beskrivs som det andra betaltjänstdirektivet, som ska utmana storbankerna.
“Var försiktig med data och se till att veta vem du gör affärer med”, säger Lars Sjögren på Danske Bank till Dina Pengar, där han framhåller att det inte är säkert att den nya tekniken gör det enklare för kunderna utan att risken finns att man går vilse bland alla olika typer av betallösningar.
Han har tidigare varnat för riskerna i en debattartikel, framgår det, och påpekat att det är “naivt att tro att direktivet endast innebär möjligheter”.
Samtidigt innebär det att jättar som Facebook, Google och Amazon får tillgång till ännu mer data om oss när det gäller exempelvis våra shoppingvanor, hävdar Lars Sjögren.
PSD2 är ett nytt EU-direktiv som antogs den 25 november 2015, det innebär bland annat – enligt Dina Pengar – att tredje part kan ta betalt direkt från användarnas bankkonto och kunden ger sitt medgivande. Det nya direktivet kräver att kunderna ger sitt godkännande innan bankerna – som i dag har monopol på kunduppgifter – lämnar ut personlig information till tredje part.
Lars Sjögren, som är internationell chef för transaktioner på Danske Bank, ser visserligen även fördelar med nya betalalternativ, som ökar konkurrensen på marknaden och kan bidra till sänkta kostnader.
Men när det handlar om den personliga integriteten är han kritisk och Per Nordkvist, avdelningschef för konsumentskydd på Finansinspektionen, medger att det finns risker.
“Finns det flera olika tjänster blir det svårare för konsumenter att navigera. Konsumenten måste alltid veta vem man tecknar avtal med och känna sig trygg med motparten”, säger Per Nordkvist till Dina Pengar.
Lars Sjögren skriver i debattartikeln, som refereras av Dina Pengar, att den finansiella stabiliteten kan rubbas om kunskapen används felaktigt.
Han understryker att “det nya betaltjänstdirektivet PSD2 startar en konsumentrevolution som kan få förödande konsekvenser om man som individ inte är medveten om vem man lämnar ut sina finansiella data till”, framgår det i artikeln, liksom att dina finansiella data i dag skyddas av banksekretessen.
Från 1 maj ändras det – då bestämmer du själv vem som ska få tillgång till din information. Det är då du bör känna till riskerna, menar Lars Sjögren, eftersom dessa finansiella data gör det lättare för företag att kartlägga dig och dina beteenden.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.