Att betala mer för att få mindre är inte okej. Nu slår Australien till mot något som är ett växande problem även i Sverige.
Australien agerar mot "svenskt" problem
Mest läst i kategorin
”Shrinkflation, på svenska ”krympflation”, är ett globalt problem, som kort uttryckt innebär att producenterna minskar förpackningar men ”glömmer” att sänka priset, ibland till och med höjer det samtidigt.
I USA har konsumenter varit upprörda över att få betala mer för mindre och i Sydkorea har man redan tagit till åtgärder mot problemet.
Från och med augusti 2024 måste sydkoreanska tillverkare av livsmedel och andra hushållsprodukter tydligt meddela om det skett förändringar i sina varors storlekar och mängd.
Dubbla böter
De som inte följer reglerna får böter motsvarande 37 000 kronor vid första överträdelsen och det beloppet dubblas om förseelsen upprepas.
I Sverige har problemet uppmärksammats under flera år, dock utan att man vidtagit några åtgärder mot det.
Det gör man däremot nu i Australien. Landets regering kallar krympflation ett ”gissel” och går nu till attack mot dagligvarukedjorna i landet.
Efter att först ha satsat motsvarande drygt 210 miljoner kronor på en utökad konkurrensövervakning, lägger premiärminister Anthony Albanese denna vecka fram ett program för att hjälpa konsumenterna att upptäcka om en tillverkare minskat storleken på en produkt men bibehållit eller höjt priset.
Senaste nytt
Problemet växer
I en rapport förra veckan fann Australiens konsumentorganisation, ACCC, krympflation vara ett växande problem.
Konsumenternas klagomål över mindre och omdesignade förpackningar växer hela tiden, enligt organisationen.
Albanese säger att regeringen vill se till att konsumenter behandlas rättvist i affärerna.
”Att ta itu med “krympflation” genom starkare enhetsprissättning och nya straff är en del av vår plan för att skapa bättre villkor för australiensarna”, säger premiärministern refererad av SMH.
”Styrda av aktieägarna”
Han tillägger att regeringen vill se till att ACC blir ”en tuff polis” och att det ska få ”betydande konsekvenser” för dagligvaruhandeln att tricksa med krympflation.
Dessutom ska prislapparna förbättras och måttenheter ses över för att bli mer konsekventa och jämförbara.
Premiärministern sade att han tagit upp krympflationen med vd:arna för de stora kedjorna, men konstaterat att de försöker maximera vinsterna för sina aktieägare.
”Det skapar naturligtvis en spänning mellan det och att ta hand om sina kunder”, sammanfattade Anthony Albanese.
Läs mer:
Fula tricket som lurar svenska konsumenter. Dagens PS
Här får matindustrin betala dyrt för fula tricket. Dagens PS
Konsumenter oroas över krympflationen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.