Dagens PS

72-åriga Ingrid rings ned av utskällt PPM-bolag

OBS! Ingrid är inte kvinnan på bilden. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 28 feb. 2017Publicerad: 28 feb. 2017

SvD Näringslivs granskning av PPM-säljaren Allra fortsätter. Efter att bolaget nyligen handelsstoppades och nu utreds av Pensionsmyndigheten kartlägger tidningen en annan av företagets utskällda verksamheter: försäljning välfärdsförsäkringar. Enligt Svenskan har både Allra, tidigare Svensk Fondservice, och dotterbolaget Prognosia anmälts hundratals gånger till Konsumentverket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SvD har träffat 72-åriga Ingrid som, trots att hon inte är kund, ständigt kontaktas av Allra som uppmanar till betalning.

”De påstår att jag har en försäkring som förfaller om jag inte betalar. Det är rena lurendrejerierna”, säger hon till tidningen och kallar det för ”skräckpropaganda”.

Ingrid är dock inte ensam. En annan konsument som SvD talat med berättar att dotterbolaget Prognosia skickat sms om att en dragning på 222 kronor inte kunde genomföras och information om att man skulle försöka igen. Det trots att denne inte heller var kund i bolaget.

Enligt den etiska nämnden för direktmarknadsföring, DM-nämnden, har Prognosia förklarat de missriktade samtalen och sms:en med ett tekniskt fel.

”Det kan ha varit fel i systemen i samband med ett uppköp av bolag. Men man ska inte börja ringa förrän allt är klart”, säger sekreteraren Axel Tandberg och kallar det ”ett varningstecken” att Allra i ett par fall inte svarat på DM-nämndens kritik.

Varken DM-nämnden eller Konsumentverket kommer att vidta några ytterligare åtgärder mot Allra eller Prognosia just nu, skriver SvD.

MISSA INTE: Utskällda fondtoppar lever i lyx  >

LÄS ÄVEN: Kändistätt i kritiserad pensionsfond  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS