Ungdomsbarometerns senaste Generationsrapport 2024 visar att fler än sex av tio ungdomar mellan 15–24 år upplever stress över sin ekonomi minst en gång i veckan.
60 procent av alla unga har ångest för sin privatekonomi
Mest läst i kategorin
Ekonomiska bekymmer har blivit en primär källa till ångest för många ungdomar och mer än hälften anger att tjäna pengar är det viktigaste för dem just nu.
Växande oro
Som föreläsare på Ung Privatekonomi möts vi varje vecka av den växande oron bland ungdomar när det kommer till deras ekonomi.
I klassrummen kretsar frågorna kring en otrygghet, de undrar om räntor på lån och vilka konsekvenser det kan medföra att hamna hos Kronofogden. Denna oro är inte isolerad till ett fåtal individer, den genomsyrar elever på flera skolor.
Bland de unga vi träffar så är inställningen till ekonomi tudelad.
Stora och orealistiska ideal om pengar och rikedom blandas med oro kring framtiden och familjens ekonomi.
Bombarderas med bilder om ekonomisk framgång
På sociala medier bombarderas vi konstant av en idealbild över hur man ska bli rik och leva ett ekonomiskt framgångsrikt liv. Ekonomi är mer än någonsin en markör för status och framgång när allt visas upp och bedöms på sociala medier.
Det kommer inte som en förvåning att unga stressar över sin ekonomi när extremexempel på sociala medier är vad de associerar med framgång.
Skev bild av framgång krockar med egen oro
Denna skeva bild av framgång och ekonomisk självständighet krockar med deras oro över den egna och familjens ekonomi.
Att anta att en ung vuxen inte är medveten om familjens ekonomi är ett naivt antagande. Ungdomar är otroligt medvetna. De hör samtalen kring köksbordet, de hör diskussionerna på nyheterna och de pratar om det i skolan.
Transparens är viktigt
Medvetenhet och transparens är otroligt viktigt för att unga ska förstå hur världen faktiskt ser ut. Men när de inte involveras i samtalen och skyddas från att höra hela sanningen gör vi dem en stor otjänst.
De plockar upp fragment och drar egna slutsatser. Genom att inte ge helhetsbilden bidrar till oro. Okunskap leder till spekulation och en onödig oro om familjens ekonomi kan lätt uppstå.
Privatekonomi bör inte vara en börda för ungdomar. Det är upp till oss vuxna att ge unga förutsättningar att kunna hantera och förstå sin ekonomi.
Bättre undervisning om privatekonomi
Vi måste ta ansvar och erbjuda en mer omfattande undervisning om privatekonomi i skolorna.
Skolan ska vara rättvis och jämlik för alla elever, men varken skolan eller läroplanen tar hänsyn till att eleverna har olika förutsättningar.
Vissa elever har turen att de har föräldrar som kan lära dem om sund privatekonomi, men det är tyvärr långt ifrån alla. Elever med svaga ekonomiska förutsättningar eller föräldrar som saknar kunskap om privatekonomi riskerar att hamna i kläm och ekonomiskt trångmål.
Privatekonomi måste in på schemat
Därför måste skolan ta ett större ansvar för att alla elever ska klara att hantera sin privatekonomi i vuxen ålder, oavsett förutsättningar hemifrån.
Privatekonomi har idag en bristfällig förekomst i läroplanen och trots att Skolverkets kommande läroplan för 2025 visar vissa positiva förändringar där privatekonomi nu inkluderas mer i samhällskunskapen, är jag tveksam om det är tillräckligt.
Kraftigt ökade skulder hos unga
Kronofogdens senaste statistik visar på ett markant ökat skuldbelopp hos unga och det kombinerat med den ökade oron så krävs mer kraftfulla åtgärder för att rusta unga för vuxenlivets ekonomiska ansvar.
Det är sant att läroplanen måste täcka många områden och för att privatekonomi ska få mer utrymme så kräver det att något annat tas bort.
Men det är oroväckande att något så grundläggande som privatekonomi inte får en större roll.
En god privatekonomi sätter prägeln för en individs framtida ekonomiska situation och om inte det är av stor vikt tror jag vi behöver se över läroplanens prioriteringar.
Privatekonomi bör vara valbart ämne
Ytterligare en lösning på ungas behov av utbildning inom privatekonomi är att möjliggöra det som valbart ämne i gymnasiet.
Under 2023 frågade Ung Privatekonomi gymnasieelever om de skulle vara intresserade av att läsa en kurs om privatekonomi som ett individuellt val.
Över 60% svarade ja. Detta visar tydligt att det finns ett behov och en vilja bland eleverna att lära sig mer om privatekonomi i skolan.
Dags för skolorna att agera
Det är hög tid för skolan att agera. Genom att ge privatekonomi en större plats i läroplanen eller erbjuda det som ett valbart ämne kan vi rusta unga med den kunskap och de färdigheter som behövs för att navigera genom det komplexa ekonomiska landskapet och undvika att hamna i kläm ekonomiskt.
Det är dags att sätta ungas ekonomiska välbefinnande högst upp på agendan.
Ebba Holmqvist
Föreläsare Ung Privatekonomi
Fler artiklar om privatekonomi:
Orättvist låta barnen betala höjd pension. Dagens PS
Så mycket dyrare är det att vara singel. Dagens PS
Kan finsk modell lyfta hyresmarknaden? Dagens PS